Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonteJ
Följande har hänt.

På vägen hem från jobbet så börjar plötsligt bilen gå konstigt. Ligger i typ 90 knyck och den börjar tappa orken.
Har bara några 100 m hem, så jag kör hem, parkerar och lämnar bilen igång. Motorn går jämt men surrar inte lika vackert som den brukar, utan låter som det skulle va "längre intervall" på surrandet (vet inte hur jag ska förklara det). Bilen har ingen ork om man trycker på gasen, utan varvar upp väldigt långsamt. Motorn "skakar" ovanligt mycket när jag öppnar huven... Tycker mej känna att det luktar liiiite bränt, men kan va fantasin.

Stänger av bilen, startar upp igen och den verkar gå som den ska.
Jag kör iväg och hoppas att det bara var något temporärt. Efter ca 100m händer samma sak igen, tappar kraft och låter konstigt. Backar tillbaka hem och stänger av.

Kollar oljan och ser att den är HELT slut... fyller på ca ½ liter utan att det ens syns på stickan... Tar min andra bil och åker efter mera olja och fyller på mera. Startar bilen och samma sak fortfarande.

Gissar att någon av kolvarna nypt?
Finns det nåt man kan göra med denna motor, eller är det bara att skrota skiten?
Det är en 2.0 -97, som gått 30.000.

Jag är långtifrån någon meckare, så all hjälp mottages....

Kan oxå nämnas att jag varit med om dessa "kraft bortfall" förut...
Användarvisningsbild
av crumpets
Flyttad från V40(-13) till S/V40.
av JonteJ
juste skrev:Lyste inte oljetryckslampan??
Nix, ingen lampa lyste.

Dock gick bilen igång och gick bra senare på kvällen. Gled via en meckare och han tyckte allt såg bra ut tills jag skulle åka därifrån.
Startar bilen igen och den går sådär ojämnt.
Han säger att det är ett stift som är slut. wiiiii=)
Åkte och köpte nya idag, bytte alla 4, men fortfarande samma problem nu när jag startar.

Nu kommer jag inte få tag på denna kille på ett tag, så vad tror ni det kan va då det inte va stiften?
Hur skadligt är det att köra med bilen när ett stift är slut?
Nu orka det knappt nånting, när jag körde hem.
När jag skruva i dem va jag väldig osäker på hur hår det skulle dras. Vred tills jag fick motstånd och 1/6 varv till efter det... max... kändes inte som det tog helt stopp. Kan jag tagit i för lite/för mycket? Det var såna som hade brickor på, om det hjälper.
av JonteJ
och det jag kan säga nu är att så fort motorn hinner bli kall så går den som den ska igen.
Verkar vara så iaf, hände igår och samma idag.
Såg att nivån på kylarvätskan va rätt låg, men har väl svårt att se att det skulle göra så stor skillnad.
av PTV
Ingen olja i motorn !?.För låg kylvätskenivå !?.Ingen känsla för hur hårt ett par vanliga tändstift ska dras !?.Inget illa menat, men kolla åtminstone oljan i den bil som fortfarande fungerar eller ta bussen och spara dina pengar.
Användarvisningsbild
av V40sport
Slarvpelle som inte har koll på oljan!
:-(O)
Något annat du bör kolla upp är felkoder. Jag skulle tippa på att du har problem med en eller flera tändspolar.
Tändspolar kan uppvisa märkliga företeelser beroende på olika temperaturer och fuktighet, etc...
Tändstift är sällan sådana att de "hämtar sig" när bilen blir kall. Ett slut tändstift är alltid ett slut tändstift.

Fixa transport av bilen till en verkstad som kan läsa felkoder. Se till att lära dig kolla oljan!!
Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
V40sport:
Tycker du kan lugna dig lite. Tror han förstår att det är bra att ha koll på oljan nu.
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]