Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wezzet
Hej, köpte en V40 classic 2,0t 2004 förra veckan och den har fungerat bra fram tills nu. Motorn började skaka och kunde inte ge mer än tomgång.
Tyckte mig höra dova knallar från avgasröret. Motorlampan har börjat lysa fast och vid tillfället motorn skakade började motorlampan blinkade.
Har bara haft motorn igång ett fåtal sekunder efter detta.

Kom på att jag hade en bluetooth diagnos modul som jag läste av felkoderna, provade även att nollställa dessa men felen är återkommande.

Är det ny motor som gäller?

Bild
Användarvisningsbild
av MechaniX
Börja med att kolla upp tändspolarna efter sprickor, då den misständer på cylinder 3.. Kolla även stiften om dom är gamla/dåliga.
av Fartdåre
Ser ut som att du skall kolla strömförsörjningen. Börja med batteriet.

Varit med om bilar som haft liknande symptom som berott på att batteriet varit slut. På min bil började
tomgången svaja. Trodde det var tomgångsmotorn, det är ju det vanliga. Kollade till slut upp batteriet
och det var slut. Inte alltid man märker att ett batteri börjar dö. Ofta finns det startström men sen räcker
det inte till att driva alla system under körning.
av Wezzet
Skulle vara härligt om det bara var det och kanske ganska troligt eftersom den klagar på rätt många elproblem. Batteriet som följde med orkade med nöd o näppe dra runt startmotorn. Lånade ett annat batteri som jag laddade upp men är osäkerpå skicket då det var tomt efter en stund. Tror det är ac fläkten som drar igång på full kraft efter bara ngon minut efter att motorn startat, har motorn sedan varit varit igång 5 minuter fortsätter nog fläkten ytterligare 10 minuter och sen är batteriet dött.

Ett biltema batteri borde väl vara bättre än inget?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]