Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superhjalten
Tja. Kan jag radera felkoderna i min v40 2.0t -98 själv på något sätt. Eller måste jag besöka en verkstad?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Testa koppla loss batteriet i 30 min. Vet ej om det fungerar men vet att det gör det på många bilar.

Se bara till att du har radiokoden om det finns en sån på din stereo.
av Steniz
Är det inte bara och hålla in trippmätarn och vrida nyckeln till radio läge och fortsätta hålla in trippmätarn tills service lampan slocknar? ca 15 sek.
Användarvisningsbild
av V40sport
För att släcka Servicelampan kan man prova tricket med tändningsnyckeln och knappen till trippmätaren.
Släckande av Felkoder kräver att man kopplar in sig på en apparat som dels: Läser ut felkoderna och dels: Gör det möjligt att släcka dessa.
Volvoverkstaden måste klara av båda dessa moment.
Att lägga av Pluskabeln på batteriet hjälper inte i dessa fall. Felkoden har ett syfte och det är att påminna om att det är något fel i motorns elektroniska system. Om varianten med batterikabeln ens fungerade skulle man ju ändå ha ett kvarstående fel i maskinen. Det var väl ingen som trodde att enbart släckandet lagade själva motorn?

Bild
Användarvisningsbild
av CP2
Kan ju vara så att man efter utförda reparatoner behöver se om bytet av tex en lambdasond verkligen tagit skruv alternativt att man behöver nolla för att se vilka felkoder som faktiskt kommer tillbaka och därför verkligen behöver åtgärdas? Finns därmed många olika skäl till varför man vill nolla! :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]