Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av densa
Har en v40 -96 (2.0 29000 mil) som inte gick igenom besiktningen.

Miljökontrollenvärdena är:
CO 0.2 (0.5)
CO2500 0.6 (0.3)
HC 034(100)
LAMBDA 0.99(0.96-1.04)

Jag bytte olja nyligen och motorn var i princip tom (:O) men minns inte riktigt när jag kollade sist så jag kan inte svara på hur mycket den drar.

Det senaste eländet som hänt är att bilen är helt orkeslös. Det låter som om den går på alla cylindrar men tomgången är låg o svajig men motorn låter ok om man varvar upp den långsamt. Trycker jag till på gasen lite kvickare så stonkar den bara, baktänder lite o håller på att dö... som om den inte fick tillräckligt med soppa.

Min egen tes är att katten gett upp o blivit tilltäppt (jag hade problem med en tändspole i fjol som kan gett den lite stryk). Inga varningslampor lyser och jag har av snålhet (eller snarare pengabrist) inte läst av felkoder.

Vad tror ni som har bättre koll än jag?
av densa
Juhupp dags för en uppdatering som i varje fall jag inte blir klokare av.

Som nämnts var bilen fantastiskt trött o ville men varva (i friläge) så fick man ta det ytterst lugnt. Jag blev sur eftersom jag gjort massor annat med traktorn i ett par dar o så kommer detta :( Jag var ute o provstartade bilen dan efter, likadant, ytterligare en dag efter, likadant.

Men idag hoppade skrutten igång som vanligt. Förvisso efter att jag rotat lite under huven o hittat två dassiga slangar men de borde väl inte påverka så pass. Den tror jag styr tomgångsmotorn o den andra är en lite tillplattad gul plastslang från map-sensorn. Jag antar at den styr bränsleblandningen men jag har inte bytt den än, bara klämt lite.

Tror ni fortfarande det kan vara katten som är boven i dramat? Jag kan på nåt sätt förstå att nån dags vila o avsvalning kan få innanmätet att lägga sig till rätta (o inte längre blockera) men varför 5 dar?!

Vad tror ni om avgasvärdena? Kan de tyda på katten?

/Dennis
av baztubox
densa skrev:Juhupp dags för en uppdatering som i varje fall jag inte blir klokare av.

Som nämnts var bilen fantastiskt trött o ville men varva (i friläge) så fick man ta det ytterst lugnt. Jag blev sur eftersom jag gjort massor annat med traktorn i ett par dar o så kommer detta :( Jag var ute o provstartade bilen dan efter, likadant, ytterligare en dag efter, likadant.

Men idag hoppade skrutten igång som vanligt. Förvisso efter att jag rotat lite under huven o hittat två dassiga slangar men de borde väl inte påverka så pass. Den tror jag styr tomgångsmotorn o den andra är en lite tillplattad gul plastslang från map-sensorn. Jag antar at den styr bränsleblandningen men jag har inte bytt den än, bara klämt lite.

Tror ni fortfarande det kan vara katten som är boven i dramat? Jag kan på nåt sätt förstå att nån dags vila o avsvalning kan få innanmätet att lägga sig till rätta (o inte längre blockera) men varför 5 dar?!

Vad tror ni om avgasvärdena? Kan de tyda på katten?

/Dennis
troligen det som du skriver dåliga vakuumslangar. bytt dom och testa igen.
du har inte hört om katten börjat skramla när bilen är kall ?, eller om det skramlar i från katten när du knackar försiktigt på den med gummi klubba ?
av densa
Tack för ditt svar!

Jag åker till biltema o köper 3 meter vakuumslang imorrn. Tänkte också testa lite med en blomspruta med vatten o se om jag får några reaktioner... blir ju ingen vattenånga direkt men det kanske funkar ändå.

Jag tror mig ha hört katalysatorn skramla men det kan vara värmeskölden. Jag ålar under o knackar lite imorrn.

Ingen som har några gissningar angående mina avgasvärden?
av densa
Då är det dags att stänga tråden för i år :)

Jag upptäckte att en gul plastslang från mapgivaren var helt platt i en böj. Köpte ny slang o givare på skroten för 50 :- och bilen går bra på tomgång nu för första gången. Hällde i 20 % etanol o åkte till besiktningen men fortfarande var värdena för höga (0.4 co2500) trots att besiktningsmannen körde lite rally o tålmodigt mätte ett par gånger. Han godkände trots allt bilen om jag lovade att fixa till siffrorna till nästa år.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]