Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ivenblixt
Igår under en långkörning tändes lambdalampan (motorlampan, insprutning/bränslesystemlampan) i bilen. Bilen går precis som vanligt, verkar dra normalt med soppa, ryker inte, går inte ojämnt eller så. I vilken ände ska man börja? Är det bara att åka till verkstan och få en diagnos eller kan man kolla något själv?

(Om någon vet vad den där varningslampan egentligen heter så får ni gärna skriva det.)
av qan
Börja med att få felkoderna utlästa, helt omöjligt att göra något innan du vet vad som har tänt lampan. Den kallas vanligt vis för MIL (malfunction indicator lamp), varför den har ett lambda tecken undrar jag.
av Ivenblixt
Jag åkte förbi Bilia på lunchen, men lampan tändes inte nu helt plötsligt. Man var tvungen att boka tid för att läsa felkoder, men jag pratade lite med en mek och han sa att den inte ska slockna om det är något. Dessutom kan den vara lite lynnig så jag avvaktar och ser om den tänds igen. Han tyckte inte det var så mycket att bry sig om ifall den ändå går bra verkade det som...
av bsba
Jag hade samma problem för nåt år sedan. Lampan tändes oftast vid långkörning. Jag tror att den slocknar själv efter typ 5 starter utan att larmgränsen nåtts. I alla fall kom min och gick, hade varit så sedan bilen var ny enligt tidigare ägare. Felkoden ligger nog kvar ändå. Nu har problemet försvunnit av sig självt.
Vet inte vad Bilprovningen säger om en lysande lampa dock, jag lyckades alltid besikta med lampan släckt.
av headlight
bsba skrev:Jag hade samma problem för nåt år sedan. Lampan tändes oftast vid långkörning. Jag tror att den slocknar själv efter typ 5 starter utan att larmgränsen nåtts. I alla fall kom min och gick, hade varit så sedan bilen var ny enligt tidigare ägare. Felkoden ligger nog kvar ändå. Nu har problemet försvunnit av sig självt.
Vet inte vad Bilprovningen säger om en lysande lampa dock, jag lyckades alltid besikta med lampan släckt.
Besiktade min 99:a med lysande lampa de påpekade att jag borde kolla upp det, men att de inte var tvungna att läsa några koder förens -02 8)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]