Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#650354
Tjänare!
Har ett problem med nivåregleringen till mina strålkastare, har ett sånt där manuellt vred i bilen under strålkastaromkopplaren där man kan välja parkeringsljus osv (namn?), har tre inställningar på den. Den fungerade perfekt för några veckor sen när jag provade, men när jag provade den idag så fungerade den inte! Undrar lite över hur den fungerar, det lär ju vara två små motorer på vardera sida, så nån motor lär ju inte vara sönder? Kan det vara vredet i sig som är trasigt? Behöver lite tips då jag inte har tillgång till garage eller massa verktyg att felsöka med. Finns det någon säkring till dessa som kan ha gått? Ni får ursäkta mitt okunnande :???:
Har någon haft samma problem, och isåfall, hur fixades det?
MVH
#650433
minijeppe skrev:Tjänare!
Har ett problem med nivåregleringen till mina strålkastare, har ett sånt där manuellt vred i bilen under strålkastaromkopplaren där man kan välja parkeringsljus osv (namn?), har tre inställningar på den. Den fungerade perfekt för några veckor sen när jag provade, men när jag provade den idag så fungerade den inte! Undrar lite över hur den fungerar, det lär ju vara två små motorer på vardera sida, så nån motor lär ju inte vara sönder? Kan det vara vredet i sig som är trasigt? Behöver lite tips då jag inte har tillgång till garage eller massa verktyg att felsöka med. Finns det någon säkring till dessa som kan ha gått? Ni får ursäkta mitt okunnande :???:
Har någon haft samma problem, och isåfall, hur fixades det?
MVH

jävla tur du har :) hade precis samma problem :) fast mitt hade hunnit att gå så långt att hel och halvljus slutade fungera innan jag fixade problemet, :) hur lätt som helst. ett tips för hur du kollar om säkringarna/ relän är trasiga är att ljustuta, då nivån regleringen ligger på samma säkring, funkar det att ljustuta (blinka med helljus)så är säkringar och relän hela ,och du kan du läsa vidare för att lösa problemet :)

nu utgår jag från att du har en fas 1 v40, om du har en s40 eller liknande eller kanske en fas 2 så säg till så berättar jag hur du löser det :)

under nivåregleringen så har du två skruvar, det är dom ända två skruvar som finns & håller i klumpen till instrumentpanelen. sedan sitter det en grå och en svart kabel sko i strömställaren som du vikar loss, vill bara påpeka att det är lite klurig att få ur den ur instrumentpanelen, men det e bara lite våld som behövs (och lite våld när den ska i)

Bild så ser den ut när du tagit los den , på sidorna sitter det 2 st fästen på varje sida som man trycker in, och sedan drar du ur strömställaren, så ser det ut som på bilden nedan,


Bild den här lilla rackaren sköter allt som har med ljusen att göra även ljusen som sitter vid hastighetsmätaren och dylikt. denna kan du hitta begagnad på bildelsbasen för 300-650 eller sprillans ny på volvo för 1700, sedan gör du bara allt baklänges vid montering,


OM din strömställare ser ut som min gör ovan så heter original NR 30858501. ser den ut som bilden nedanför så heter den 30858502
skillanden är att på 30858501 så har du bara dimljusbak på 30858502 så har du dimljus fram och bak,

Bild hoppas detta var till hjälp, får be om ursäkt för eventuella felstavningar och sånt,
#651080
defacto skrev:
minijeppe skrev:Tjänare!
Har ett problem med nivåregleringen till mina strålkastare, har ett sånt där manuellt vred i bilen under strålkastaromkopplaren där man kan välja parkeringsljus osv (namn?), har tre inställningar på den. Den fungerade perfekt för några veckor sen när jag provade, men när jag provade den idag så fungerade den inte! Undrar lite över hur den fungerar, det lär ju vara två små motorer på vardera sida, så nån motor lär ju inte vara sönder? Kan det vara vredet i sig som är trasigt? Behöver lite tips då jag inte har tillgång till garage eller massa verktyg att felsöka med. Finns det någon säkring till dessa som kan ha gått? Ni får ursäkta mitt okunnande :???:
Har någon haft samma problem, och isåfall, hur fixades det?
MVH

jävla tur du har :) hade precis samma problem :) fast mitt hade hunnit att gå så långt att hel och halvljus slutade fungera innan jag fixade problemet, :) hur lätt som helst. ett tips för hur du kollar om säkringarna/ relän är trasiga är att ljustuta, då nivån regleringen ligger på samma säkring, funkar det att ljustuta (blinka med helljus)så är säkringar och relän hela ,och du kan du läsa vidare för att lösa problemet :)

nu utgår jag från att du har en fas 1 v40, om du har en s40 eller liknande eller kanske en fas 2 så säg till så berättar jag hur du löser det :)

under nivåregleringen så har du två skruvar, det är dom ända två skruvar som finns & håller i klumpen till instrumentpanelen. sedan sitter det en grå och en svart kabel sko i strömställaren som du vikar loss, vill bara påpeka att det är lite klurig att få ur den ur instrumentpanelen, men det e bara lite våld som behövs (och lite våld när den ska i)

Bild så ser den ut när du tagit los den , på sidorna sitter det 2 st fästen på varje sida som man trycker in, och sedan drar du ur strömställaren, så ser det ut som på bilden nedan,


Bild den här lilla rackaren sköter allt som har med ljusen att göra även ljusen som sitter vid hastighetsmätaren och dylikt. denna kan du hitta begagnad på bildelsbasen för 300-650 eller sprillans ny på volvo för 1700, sedan gör du bara allt baklänges vid montering,


OM din strömställare ser ut som min gör ovan så heter original NR 30858501. ser den ut som bilden nedanför så heter den 30858502
skillanden är att på 30858501 så har du bara dimljusbak på 30858502 så har du dimljus fram och bak,

Bild hoppas detta var till hjälp, får be om ursäkt för eventuella felstavningar och sånt,
Tack så hemskt mycket! Du har exakt samma problem som mig, och det går att ljustuta så får byta hela blocket då :)
Har dock den med dimljus fram och bak, enda skillnaden.

Bara att beställa och byta då! Du är kung! :)
#651150
minijeppe skrev:
defacto skrev:
minijeppe skrev:Tjänare!
Har ett problem med nivåregleringen till mina strålkastare, har ett sånt där manuellt vred i bilen under strålkastaromkopplaren där man kan välja parkeringsljus osv (namn?), har tre inställningar på den. Den fungerade perfekt för några veckor sen när jag provade, men när jag provade den idag så fungerade den inte! Undrar lite över hur den fungerar, det lär ju vara två små motorer på vardera sida, så nån motor lär ju inte vara sönder? Kan det vara vredet i sig som är trasigt? Behöver lite tips då jag inte har tillgång till garage eller massa verktyg att felsöka med. Finns det någon säkring till dessa som kan ha gått? Ni får ursäkta mitt okunnande :???:
Har någon haft samma problem, och isåfall, hur fixades det?
MVH

jävla tur du har :) hade precis samma problem :) fast mitt hade hunnit att gå så långt att hel och halvljus slutade fungera innan jag fixade problemet, :) hur lätt som helst. ett tips för hur du kollar om säkringarna/ relän är trasiga är att ljustuta, då nivån regleringen ligger på samma säkring, funkar det att ljustuta (blinka med helljus)så är säkringar och relän hela ,och du kan du läsa vidare för att lösa problemet :)

nu utgår jag från att du har en fas 1 v40, om du har en s40 eller liknande eller kanske en fas 2 så säg till så berättar jag hur du löser det :)

under nivåregleringen så har du två skruvar, det är dom ända två skruvar som finns & håller i klumpen till instrumentpanelen. sedan sitter det en grå och en svart kabel sko i strömställaren som du vikar loss, vill bara påpeka att det är lite klurig att få ur den ur instrumentpanelen, men det e bara lite våld som behövs (och lite våld när den ska i)

Bild så ser den ut när du tagit los den , på sidorna sitter det 2 st fästen på varje sida som man trycker in, och sedan drar du ur strömställaren, så ser det ut som på bilden nedan,


Bild den här lilla rackaren sköter allt som har med ljusen att göra även ljusen som sitter vid hastighetsmätaren och dylikt. denna kan du hitta begagnad på bildelsbasen för 300-650 eller sprillans ny på volvo för 1700, sedan gör du bara allt baklänges vid montering,


OM din strömställare ser ut som min gör ovan så heter original NR 30858501. ser den ut som bilden nedanför så heter den 30858502
skillanden är att på 30858501 så har du bara dimljusbak på 30858502 så har du dimljus fram och bak,

Bild hoppas detta var till hjälp, får be om ursäkt för eventuella felstavningar och sånt,
Tack så hemskt mycket! Du har exakt samma problem som mig, och det går att ljustuta så får byta hela blocket då :)
Har dock den med dimljus fram och bak, enda skillnaden.

Bara att beställa och byta då! Du är kung! :)

Det är bara att bytta :)
Ingen fara :) forumet är ju till för att hjälpa andra :) en vacker dag kanske du hjälper någon :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]