Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så, jag skrev innan om tips vid katalysatorbyte... igår låg jag 3-4 timmar under bilen innan jag fick loss skiten och kunde byta ut. Visade sig att den gamla bara var en tom plåtburk och den nya sattes dit istället... Tätade extra idag före bilprovningen med avgaspasta och bandage!

Nåja, kom till bilprovningen och hade förväntat mig toppensiffror, första som händer när han skall köra ut och göra avgastestet är att det ramlar isär i en annan skarv som jag tätade idag, får lov att fixa det på plats inne på bilprovningen!

Ute visar det sig att resultaten är ännu sämre än innan:
CO 1,1 (0,5)
CO 2500 3,3 (0,3)
HC 110 (100)
Lambda 1,27 (0,96-1,04)

Gamla till höger och nya till vänster
Bild

Snacka om att få ett psykbryt... dessutom tändes lambda lampan men den lyste inte när jag körde hem efter att ha betalat så det kan ha varit tillfälligt eftersom allt ramlade isär!

Vad fan ska jag börja byta nu? på skroten (dom hade ingen lambda hemma) tyckte dom jag skulle testa att byta olja och pytsa i 10l Etanol men hjälper det verkligen när värdena är så här mycket åt skogen?
Jag drig i 10liter E85 igår kväll då jag skulle till besiktningen idag som var vid 16:50,
då hade jag 10 liter E85 och 15 liter 95oktan i tanken så det kunde blandas under natten.

Idag på besiktningen så sa killen att avgasvärderna var perfekta med följande resultat:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 034 (100)
Lambda: 1,00 (0,96-1,04) - (frågade om detta var bra (spelade dum) och han sa att detta var klockrent.)
Hmm, ska täta lite i helgen och sedan köra på det med på Måndag då... misstänker att Lambdan har farit i alla fall eftersom lampan tändes när jag körde hem från jobbet igen!
Fanns ingen på skroten så får titta förbi biltema och köpa en av dom!
Det är egentligen fel att kalla lampan för "lambdalampan", det som den lampan gör är att den säger att nåt är fel och att datorn inte kan reglera rätt blandning. Lambdavärde på 1.27 säger att bilen går magert och antagligen i ditt fall så försöker datorn rätta till lambdavärdet men klarar inte av det och då tänds lampan. Troligen beror det på att du får in luft i avgassystemet som blandar ut avgaserna, datorn fetar på men det räcker inte till för att nå en godkänd nivå. Lampan tänds.
MechaniX skrev:Det är egentligen fel att kalla lampan för "lambdalampan", det som den lampan gör är att den säger att nåt är fel och att datorn inte kan reglera rätt blandning. Lambdavärde på 1.27 säger att bilen går magert och antagligen i ditt fall så försöker datorn rätta till lambdavärdet men klarar inte av det och då tänds lampan. Troligen beror det på att du får in luft i avgassystemet som blandar ut avgaserna, datorn fetar på men det räcker inte till för att nå en godkänd nivå. Lampan tänds.
Aha, så du menar om jag ser till att täta riktigt riktigt jäkla noga så kanske det inte är fel på lambdan iaf... den tändes ju när avgasröret ramlade isär inne på bilprovningen... Tack, jag avvaktar tills jag har kollat över om det pyser någon stans! :-)-)
Hur får man in luft i avgassystemet när motorn är i gång? Har för mig att trycket i avgassystemet
är över det atmosfäriska... Man kan inte blåsa ut och samtidigt suga in...Eller?

Möjligtvis läcker det in på insugssidan, efter mätpunkt, och att den därför går magert. Eller att det läcker
ut såna mängder före syresensorn och att det då blir fel värden.

Bara några tankar...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]