- tor 31 maj 2012, 14:09
Så, jag skrev innan om tips vid katalysatorbyte... igår låg jag 3-4 timmar under bilen innan jag fick loss skiten och kunde byta ut. Visade sig att den gamla bara var en tom plåtburk och den nya sattes dit istället... Tätade extra idag före bilprovningen med avgaspasta och bandage!
Nåja, kom till bilprovningen och hade förväntat mig toppensiffror, första som händer när han skall köra ut och göra avgastestet är att det ramlar isär i en annan skarv som jag tätade idag, får lov att fixa det på plats inne på bilprovningen!
Ute visar det sig att resultaten är ännu sämre än innan:
CO 1,1 (0,5)
CO 2500 3,3 (0,3)
HC 110 (100)
Lambda 1,27 (0,96-1,04)
Gamla till höger och nya till vänster

Snacka om att få ett psykbryt... dessutom tändes lambda lampan men den lyste inte när jag körde hem efter att ha betalat så det kan ha varit tillfälligt eftersom allt ramlade isär!
Vad fan ska jag börja byta nu? på skroten (dom hade ingen lambda hemma) tyckte dom jag skulle testa att byta olja och pytsa i 10l Etanol men hjälper det verkligen när värdena är så här mycket åt skogen?
Nåja, kom till bilprovningen och hade förväntat mig toppensiffror, första som händer när han skall köra ut och göra avgastestet är att det ramlar isär i en annan skarv som jag tätade idag, får lov att fixa det på plats inne på bilprovningen!
Ute visar det sig att resultaten är ännu sämre än innan:
CO 1,1 (0,5)
CO 2500 3,3 (0,3)
HC 110 (100)
Lambda 1,27 (0,96-1,04)
Gamla till höger och nya till vänster

Snacka om att få ett psykbryt... dessutom tändes lambda lampan men den lyste inte när jag körde hem efter att ha betalat så det kan ha varit tillfälligt eftersom allt ramlade isär!
Vad fan ska jag börja byta nu? på skroten (dom hade ingen lambda hemma) tyckte dom jag skulle testa att byta olja och pytsa i 10l Etanol men hjälper det verkligen när värdena är så här mycket åt skogen?
Volvo V40 2.0 -98
Volvo V70n 2.4t -01
Volvo XC60 Momentum Classic -17
om du har Waze så tveka in att pinga @Naesstrom :D
Volvo V70n 2.4t -01
Volvo XC60 Momentum Classic -17
om du har Waze så tveka in att pinga @Naesstrom :D