- mån 28 maj 2012, 22:54
Hallå kamrater!
Ikväll fick jag lite problem med bilen.
Först fick jag problem att lägga i växeln. Kändes på växelspaken som att kopplingen inte var nedtryckt.
Detta löstes genom att trampa kopplingen en gång till.
Senare uppstod samma problem igen (ca 3-4 min senare).
Efter ett kort slag blev problematiken den omvända. Vid ett rödlyse trampade jag ned kopplingen, men växeln Låg fortfarande i, med "kärringstopp" som följd.
Andra gången den gjorde så förblev kopplingspedalen helt utan motstånd, och bilen gick således inte att köra med längre.
Bogsering av en kamrat. Konstaterar hydralolja skvätt i motorutrymmet, men ser inget trasigt.
Med denna lilla beskrivning, vad tror ni, bevandrade kamrater, felet kan bestå av?
Slut slavcylinder? Lådhaveri?
Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
Under bogseringen hade jag motorn igång, och bromsarna fungerade utmärkt.
Tacksam för all hjälp.
MVH Rampitsch
Ikväll fick jag lite problem med bilen.
Först fick jag problem att lägga i växeln. Kändes på växelspaken som att kopplingen inte var nedtryckt.
Detta löstes genom att trampa kopplingen en gång till.
Senare uppstod samma problem igen (ca 3-4 min senare).
Efter ett kort slag blev problematiken den omvända. Vid ett rödlyse trampade jag ned kopplingen, men växeln Låg fortfarande i, med "kärringstopp" som följd.
Andra gången den gjorde så förblev kopplingspedalen helt utan motstånd, och bilen gick således inte att köra med längre.
Bogsering av en kamrat. Konstaterar hydralolja skvätt i motorutrymmet, men ser inget trasigt.
Med denna lilla beskrivning, vad tror ni, bevandrade kamrater, felet kan bestå av?
Slut slavcylinder? Lådhaveri?
Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
Under bogseringen hade jag motorn igång, och bromsarna fungerade utmärkt.
Tacksam för all hjälp.
MVH Rampitsch
Volvo V40 2,0T -04
Tidigare pärlor: Volvo 745 -90, Volvo 744 -88b, Volvo 744 -89, Volvo 940 -91, Volvo V40 1,8 -98
Tidigare pärlor: Volvo 745 -90, Volvo 744 -88b, Volvo 744 -89, Volvo 940 -91, Volvo V40 1,8 -98