Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har exakt samma problem som Krilledill.
Bilen dör vid inbromsning/frikoppling.
Den dör ofta och när jag ska starta den, den gör upp i varv men dimper ner på 400 och sedan dör.
Jag har en Volvo V40 2.0 -01
Har gjort rent spjällhuset och bytt tomgångmotor och kolla vaccumslangarna med startgas utan framgång.
Håller på att bli tokig...
Finns det mera ställen man kolla?
Ideer någon?

MVH
Magnus
Samma här. Någon måste väl ha hittat felet. Bilia säger styrboxen. Min e chippad o ja misstänker det. Har bytt vevaxelgivare,gjort rent kamaxelgivare, bytt tomgångsventil, gjort rent spjällhus kollat vakumslangarna, bilia har haft den 4 ggr men kan inte lösa det. Snälla om nån vet så tipsa gärna :)
Hej

Mitt problem löstest iallafall på ett komiskt sätt. Ac killen som skulle fylla på gas märkte att relät var sönder till klimatanläggningen.
Bytte relät och bilen fungerade hur bra som helst!

MvH
Men då funkade väl inte ac innan va ? Jag fattar bara inte att så många har liknande fel men nästan inget har löst sig. Har googlat i ett år snart och 6500 kr fattigare utan ett ända resultat :-(
Användarvisningsbild
av CP2
Jag hade samma bekymmer på min S40 T4 2003. Det sitter en ventil mellan cylinder 3 och 4r, den var kass på min bil. Tittar man ner i motorutrymmet ser man dock endast fästskruven som håller den på plats. Efter byte går bilen strålande! Dock gav detta fel felkod! Samma ventil sitter högst upp på kylaren, man kan tillfälligt byta plats på dessa ventiler och se om det blir nån skillnad. Nolla felkoder får man ju göra oavsett......
CP2 skrev:Jag hade samma bekymmer på min S40 T4 2003. Det sitter en ventil mellan cylinder 3 och 4r, den var kass på min bil. Tittar man ner i motorutrymmet ser man dock endast fästskruven som håller den på plats. Efter byte går bilen strålande! Dock gav detta fel felkod! Samma ventil sitter högst upp på kylaren, man kan tillfälligt byta plats på dessa ventiler och se om det blir nån skillnad. Nolla felkoder får man ju göra oavsett......
Den du bytte hette Laddluftstryckgivare. Den har jag haft fel på med men då dog tomgången varje gång nästan. Detta e nåt helt annat då den oftast håller sig vid liv :/ och hoppas upp normalt igen. Vid gaspådrag går bilen underbart. Bara på tomgång som detta händer :(

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]