Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V40 -02 har precis varit på service och har nu börjat misstända på tomgången. Det låter lite som om den 2-taktar, inte mycket men lite grann!!
När man startar den och trycker ner kopplingen så dippar tomgången ibland så långt ner att bilen stannar.
Tomgången liggar annars på ca 800-900varv! Är bättre när den blivit varm men misständer ändå!!
Vad beror detta på? Bytte nya tändstift mm när jag gjorde 12000 mils servicen!
Tacksam för svar!!
Går bilen så illa bör någon felkod ha registrerats? Med andra ord bör din motorlampa lysa?

Om så är fallet rekomenderar jag dig först och främst att läsa av koderna. Vad gjorde dom på servicen?

EDIT: Det vore bra om du talar om vilken motor du har också!
Hej!
motorn är en 2 liters (2.0), ej med turbo!!
Jag gjorde en standard service: oljebyte, filterbyte, byte av tändstift, allmän koll av övrigt,
justering av bromsar mm!!
Ingen motorlampa har tänds, så den misständer inte så mycket! Mer som att den "bluddrar" lite samt
att varvtalet dippar rejält när man trycker ner kopplingen för att sedan återhämta sig och därefter återgå
till att gå ojämnt. Man upplever inte att motorn misständer när man gasar upp den!!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]