Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av defacto
Hejsan har ett problem med hel och halvljus,
jag gå rak på sak, jo mitt halvljus funkar inte när jag har det i läge 3, men funkar i läge 1. förut så har det funkat i både läge 1-3 men inte nu,
problem 2. när man har ratten vriden till läge 1 så ska man kunna slå på helljus, vilket jag kan....delvis... så fort jag släpper spaken (blinker spaken) så slocknar helljus. (halvljuset lyser fortfarande) kan det vara reläet som är paj?

Bild
av defacto
defacto skrev:Hejsan har ett problem med hel och halvljus,
jag gå rak på sak, jo mitt halvljus funkar inte när jag har det i läge 3, men funkar i läge 1. förut så har det funkat i både läge 1-3 men inte nu,
problem 2. när man har ratten vriden till läge 1 så ska man kunna slå på helljus, vilket jag kan....delvis... så fort jag släpper spaken (blinker spaken) så slocknar helljus. (halvljuset lyser fortfarande) kan det vara reläet som är paj?

Bild
Edit: nu har jag kollat alla relän (har ju 6 st exakt likadana relän med likadana nummer etc etc men får samma resultat som jag nämnde ovan. funderar på om det kan va spaken som e paj....men alla andra funktioner på spaken funkar felfritt, det är bara helljuset som inte stannar utan man måste hålla i spaken för att helljuset ska vara tänt.
av defacto
juste skrev:Ditt läge 1 fungerar normalt. Endast halvljus och "ljustuta" fungerar där, precis som du beskriver.

Läge 1Automatiskt/avstängt halvljus. = fungerar inte ( enligt beskrivning ska halvljuset funka i detta läge men endast ljustuta fungerar)
Endast helljusblink.

läge 2 Positions-/parkeringsljus = fungerar normalt.

Läge 3 Automatiskt halvljus. Helljus = fungerar inte, endast helljust blink & halv ljus fungerar,
och helljusblink fungerar i detta
läge.
av juste
Ok då missuppfattade jag ditt första inlägg, tyckte att där stod att halvljus fungerade fortfarande i läge 1.
Det har ju varit en del inlägg här tidigare om trasiga ljusomkopplare. Kanske finns det någon info där som kan vara till hjälp.
av defacto
juste skrev:Ok då missuppfattade jag ditt första inlägg, tyckte att där stod att halvljus fungerade fortfarande i läge 1.
Det har ju varit en del inlägg här tidigare om trasiga ljusomkopplare. Kanske finns det någon info där som kan vara till hjälp.

Men borde inte den vara helt paj, jag kan ju fortfarande ställa in styrkan på ljuset i instrument panelen samt höja och sänka nivån på lykorna med ljuomkoplaren,
av defacto
vetten skrev:Jag har läst någonstans här på sidan om sönderbrända kontaktbleck i själva strömställaren:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 40#p239073

Kanske den här kan vara till någon hjälp :-)-)

va och pratade med verkstaden igår och förklarade problemen för dom.

Summering av problem.

Alla säkringar är hela
Alla relän är hela.
positionljus hela och fungerande,
halvljus på halvljus läget icke fungerande
ljustuta på alla lägen fungerande
halvljus på position 0 (enligt bild) fungerande och ljustuta fungerande,
helljus (i fast läge) icke fungerande i något läge,

och då sa dom att det låter till 90% säker att det är ljus strömställaren, så har beställt en ny som jag ska hämta här vid lunch (1200 för en ny med 2 års garanti) eller en begagnad för 700 utan någon garanti, och eftersom fas 1 är min ögonsten så blev det en ny, ska koppla in den och se om det funkar, ska bara komma ihåg att koppla bort minus polen innan jag kopplar in den :) åter kopplar när jag vet om det funkar
av defacto
defacto skrev:
vetten skrev:Jag har läst någonstans här på sidan om sönderbrända kontaktbleck i själva strömställaren:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 40#p239073

Kanske den här kan vara till någon hjälp :-)-)

va och pratade med verkstaden igår och förklarade problemen för dom.

Summering av problem.

Alla säkringar är hela
Alla relän är hela.
positionljus hela och fungerande,
halvljus på halvljus läget icke fungerande
ljustuta på alla lägen fungerande
halvljus på position 0 (enligt bild) fungerande och ljustuta fungerande,
helljus (i fast läge) icke fungerande i något läge,

och då sa dom att det låter till 90% säker att det är ljus strömställaren, så har beställt en ny som jag ska hämta här vid lunch (1200 för en ny med 2 års garanti) eller en begagnad för 700 utan någon garanti, och eftersom fas 1 är min ögonsten så blev det en ny, ska koppla in den och se om det funkar, ska bara komma ihåg att koppla bort minus polen innan jag kopplar in den :) åter kopplar när jag vet om det funkar

Precis monterat nya Strömställaren med perfekt resultat. allt funkar precis som det ska

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]