Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en V40 årsmodell 2000.
Krängninshämmarens gummibussning på högra sidan har gett upp så den måste bytas. Har för några år sedan bytt den uppifrån och det var ett himla pillande och den satt inte 100% bra (därför är den säkert uppnött nu igen). Någon som har tips på hur man ska byta den?

Tacksam för svar.
V40Fin skrev:Hej,

Har en V40 årsmodell 2000.
Krängninshämmarens gummibussning på högra sidan har gett upp så den måste bytas. Har för några år sedan bytt den uppifrån och det var ett himla pillande och den satt inte 100% bra (därför är den säkert uppnött nu igen). Någon som har tips på hur man ska byta den?

Tacksam för svar.

ne det är ett meck, jag föredrar att göra det underifrån bilen. bort med däcket och upp med bilen
V40Fin skrev:Gå det att fälla ner underredet på nåt sätt så man kommer åt skruven som fäster bussningen bättre? Uppifrån är den ju nästan omöjlig att komma åt oberoende av verktyg...

ne tyvärr inte vad jag vet...
Tänkte bara "muntra upp" lite med att säga att de där bussningsbytet är de värsta jag nånsin gjort på en bil! :wink: Jag lossade inte på subframe:n så det var skittrångt.

Såhär i efterhand funderar jag på om man inte skulle kunnat lossa den i bakkant och sänkt den lite? En cm eller två skulle gett sjukt mycket.
Tack för alla svar. Jag lämnade in den på verkstaden och det tog endast 1h att byta så det är inte värt besväret att göra detta själv. De sa också att det inte finns nån genväg till att få fast skruven, bara att pilla på :)
V40Fin skrev:Tack för alla svar. Jag lämnade in den på verkstaden och det tog endast 1h att byta så det är inte värt besväret att göra detta själv. De sa också att det inte finns nån genväg till att få fast skruven, bara att pilla på :)

som jag sa :)

det är ett jävla meck med det där :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]