Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t4tobbe
hej jag undrar hur många ohm det ska vara i kontakten till airbagen under förarstolen? är det ngn som vet eller var man kan ta reda på det så vore jag väldigt tacksam :roll:
jag har en v40 -01 t4 som airbaglampan vägrar att slockna i. fick felkod: glapp i kontakt förarsidan. MVH tobbe
av juste
Jag har ingen aning om hur den där air-bagen fungerar, men jag trodde att den innehöll en slags krutladdning som utlöstes med en elektrisk impuls. Jag har en del "el-erfarenhet" och jag skulle aldrig i livet mäta på den med ett mätinstrument som skickar in en ström för att beräkna resistansen. Om jag inte visste vad som var "riskfritt".
av t4tobbe
okej! men man kan sätta in ett motstånd i kontakten så att rätt värde kommer tillbaka när bilen startas, eller?
av juste
Vet inte hur intelligent systemet är, men kanske är det möjligt att förlänga kablaget till höger stol och koppla in det där för att kolla om felet på vänster stol då försvinner, men det är bara en ide', inget som jag vet funkar.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Varför inte åtgärda felet istället.? Hade själv glapp på sidoairbag passagerarsidan och lämnade in bilen för felsökning, slutade med att dom fixade glappet och släckte lampan. Kostade mig 300 kr.. Känns dessutom bättre att ha en fungerande kudde.

Du måste iallafall in på verkstad för att släcka airbaglampan.
av t4tobbe
kom på att det finns ju eminenta fordonsskolor. de löste problemet, smörjde upp kontakterna, även att jag gjort det innan. det enda var att jag inte fick isär en av kontakterna. sen släckte de lampan. har nu besiktat och det gick bra. svar till juste. tror du att det kan vara farligt att mäta med ett instrument för att man skickar in ström, när systemet testar om ngt är fel går det väl ström genom kontakterna+airbagen, eller är jag ute och cyklar.
av juste
Ärligt talat, jag vet inte, men det borde rimligtvis finnas någon form av "spärrar" i systemet som som gör att det inte kan utlösas oavsiktligt. Jag misstänker att det är mycket intelligentare än man tror. Skulle inte förvåna mig om air-bagen har en egen kontroller som hela tiden övervakar airbagen och "pratar" med bilens elektroniksystem. Men det är bara mina gissningar.
Användarvisningsbild
av #27
Så här skriver volvo

Obs! Ohmmeter eller dylikt får aldrig användas vid test av krockkuddar eller bältesförsträckare. Koppla ur krockkuddar eller bältesförsträckare innan test. Om inte detta görs kan de utlösas av misstag. Vilket kan resultera i mycket allvarliga skador eller dödsfall.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]