Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska köpa bil för första gången och har bestämt mig för en V40 fas II med 1,8-2,0T. Detta efter att ha gjort vissa efterforskningar och haft fram för allt god driftsäkerhet samt hållbarhet i en kombi som kriterium. Jag har just nu ögonen på en tämligen välutrustad, svensksåld Volvo V40 2,0T Sport -01 som har gått 27000 mil. Den finns hos en volvohandlare (Bilbolaget) och de begär 26'000 kr för den.

Verkar detta vara ett rimligt pris, eller får jag räkna med att skicka in den på verkstad framöver? Tittar man på den privata begagnadmarknaden så verkar det vara ett jämförelsevis väldigt bra pris för att komma från en bilhandlare. Hur pålitliga är Bilbolaget? Min uppfattning är att den trygghet många tror sig ha när de köper begagnat genom bilhandlare ofta är en falsk sådan, men jag vill gärna tro att Volvos egna bilhandlare är mer att lita på.

Vad är er erfarenhet?
Hej och välkommen till forumet :D

Har dock aldrig köpt av en bilhandlare så vågar inte svara på om de är att lia på elelr inte..

Det första du ska göra är ju såklart att titta igenom grunderna på bilen hur ser den ut mycket slitage på sätterna å så vidare. Ser den ok ut för att gått 27K? rost kan finnas dock inte lika vanligt på fas 2 som 1 se över alla hjulhus och skarvar vid baklyktorna. Ett känt ställe till är vid huven runt grillen kolla under huvens framkant när du öppnar den.
Fråga efter serviceboken så du kan se om turbon är bytt eller kamremmen [ska väll byttas vid 21K om jag inte mins fel]
såklart ska den ju vara stämplad med alla service också! sist så ska du ju provåka bilen med om det är en turbo så kolla så den inte blå ryker då kan den läcka olja. Kör även över ojämn väg för att lyssna efter missljud. Ett plus är om de kan ställa ut bilen en natt innan du komemr. en kal bil beter sig annorlunda en en varm.

Du kan ta en titt på den här tråden med http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=44525
Oj oj mycket text nu..

Edit stavfel!
Bra, jag tackar för svaret! Det finns många prisvärda V40 där ute, så jag känner mig osäker på hur jag ska göra. Får jag ett gott intryck av Bilbolaget (och bilen) så kan jag mycket väl tänka mig att göra affär. Men jag funderar på om det kan vara vettigare att satsa på en 03-04 som har gått mindre. Då blir visserligen priset ett annat, ca 40k, men det kanske det är värt...
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]