Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problemet att ABS-lampan oftast lyser på min V40 -96. Jag har haft den inne på en Volvo-verkstad och de säger att felkoden är strömmatningen till ABS-enheten. Tidigare ägare har nog haft samma problem då de bytt ut den röda kabeln mot en ny. Jag har prövat att löda fast kabeln ordentligt, samt att koppla förbi säkringen och direkt på batteriets pluspol utan resultat.
Vad kan det vara för fel? Enligt volvo-mekanikerna så visar datorn inga andra felkoder än ovan nämnda.
Kan man lita på datorn fullt ut? Kan det vara ABS-enheten som är paj ändå, trots att datorn inte ger någon felkod på detta?

Tacksam för svar, jag är fattig och har noll koll på detta.

Tack!
Felkoder är en bra vägledning, men det kan aldrig säga exakt vad som är fel eller laga bilen genom att radera en felkod som många tror.
En felkod på lmm kan tex vara slangen efter den som spruckigt och lagrar felkoden.
därför måste man tolka felkoden och felsöka och testa komponenterna i den aktuella diagnosen.

Troligtvis ligger inte felet i kablaget utan i modulen, dåliga lödningar till strömkontakten kan ge denna felkod.
detta kan du testa när lampan är tänd genom att spraya den med kylspray från järnaffären ,jula clas ohlson etc.

spraya den riktigt vit av is, oraoa dig inte du förstör ingenting, starta sedan bilen tänds den och släcks som vanlit men återkommer efter 4 sek när den är varm igen så ligger felet garanterat där.

Skruva av modulen och skicka den till innosund.com
Det är halva priset att reparera mot att köpa en ny.
andy78 skrev:Troligtvis ligger inte felet i kablaget utan i modulen, dåliga lödningar till strömkontakten kan ge denna felkod.
detta kan du testa när lampan är tänd genom att spraya den med kylspray från järnaffären ,jula clas ohlson etc.

spraya den riktigt vit av is, oraoa dig inte du förstör ingenting, starta sedan bilen tänds den och släcks som vanlit men återkommer efter 4 sek när den är varm igen så ligger felet garanterat där.

Okej, ska se om jag fattat detta rätt. Du menar alltså att lödningarna är ok när det är kalla men när de blir varma så börjar de glappa?

Jag kan få en fungerande begagnad styrenhet av en bekant för en hundralapp, jag är bara lite nervös för att skruva loss bromsrören, eller rättare sagt få dit dem igen utan att sabba något. Är det inte risk att det sprutar ut en massa bromsvätska? Det ligger väl under tryck i rören? Och att det kommer in luftbubblor, det är väl rätt känsligt antar jag?
th6 skrev:
andy78 skrev:Troligtvis ligger inte felet i kablaget utan i modulen, dåliga lödningar till strömkontakten kan ge denna felkod.

Okej, ska se om jag fattat detta rätt. Du menar alltså att lödningarna är ok när det är kalla men när de blir varma så börjar de glappa?

Jag kan få en fungerande begagnad styrenhet av en bekant för en hundralapp, jag är bara lite nervös för att skruva loss bromsrören, eller rättare sagt få dit dem igen utan att sabba något. Är det inte risk att det sprutar ut en massa bromsvätska? Det ligger väl under tryck i rören? Och att det kommer in luftbubblor, det är väl rätt känsligt antar jag?
Du behöver inte lossa på några bromsrör,då det bara är modulen du ska byta.
Bytte den själv på min S40 föra året.Dock så var själva låsbygeln i plast på modulen ett jäkla huvudbry
för mig hur man skulle få upp den utan att det skulle flyga en massa plastbitar 8)
unlock26 skrev:
th6 skrev:

Du behöver inte lossa på några bromsrör,då det bara är modulen du ska byta.
Bytte den själv på min S40 föra året.Dock så var själva låsbygeln i plast på modulen ett jäkla huvudbry
för mig hur man skulle få upp den utan att det skulle flyga en massa plastbitar 8)
Skönt att höra! Jag har tittat lite på bilen nu, det är alltså denna delen vi snackar om?
Bild

Sitter den bara med de två torx-skruvarna (markerat med gröna pilar), och sedan drar man upp den? Som en kassett ungefär?

Och sist, det är alltså en sån här jag ska ha? Är det skillnad på modulen och styrenheten, eller är det samma sak?
Bild
Det är förmodligen 6st enligt bilden,jag släppte på hela abs-huset och lyfte upp det så mkt det gick.Skruvade även bort nån hållare ovanför som stabiliserade bromsrören för att kunna göra ovanstående smärtfritt.

Torxskruvar var det också så enheten var skruvad med.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?