Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Weiron
Har en v40 -97a och den gick inte igenom bes. pga ojämn bromsverkan bak, kom fram till att det var v.b som tog klenare så ok, belägg och skiva är bytt där. Den gick ändå inte igenom. Min nästa tanke var att byta slangen men det är mest en chansning för jag tycker bromsen går tillbaks bra.
Googlade lite på problemet och det verkar som att det kan bero på en tryckregleringsventil som sitter precis under huvudcylindern (4+1 ingångar tror jag det var) Min första fråga är, kan det vara den som är felet? Min andra fråga är, om jag byter den, kommer det bli ett jävla meck att lufta hela systemet då med alla rör till ABS-"lådan"?
av defacto
Hejsan hade samma fel på min volvo(samma år och modell)

Jag smörjde upp delarna bak, sedan pumpade jag på bromsen ett par gånger sen släppte allt, dagen efter 300 pix för en kontroll och blanka papper
av defacto
defacto skrev:Hejsan hade samma fel på min volvo(samma år och modell)

Jag smörjde upp delarna bak, sedan pumpade jag på bromsen ett par gånger sen släppte allt, dagen efter 300 pix för en kontroll och blanka papper

Har haft en 6 månaders praktik på Bilprovningen på Gotland (för ett par årsedan), och vet att när dom säger ojämn bromsvärka så kan det bero på att bromsarna är tröga, antingen vid ner tryck eller vid upp släpp eller att klossarna är slut så dom nyper olika hårt , så jag rekommenderar att smörj in all som fan, in med 5-56 och sedan lite smörjfett,
passa på och smörja och feta in fram med, du kan även knacka lite lätt på bromsoket (inte direkt på skivan) för att se om det är rost som ligger och trycker i dom rörliga delarna vilket motverkar rörelseförmågan vilket kan resulterar i ojämn bromsverkan,
*upp och ner släpp*

Reserverar mig för stav och grammatik fel.
av Weiron
Det kunde varit så, men allt är ju nytt. Nya ok, nya skivor, nya belägg, nya slangar och nu även ny tryckregleringsventil, men det är exakt samma fel. Jag har slut på idéer nu.
av JohnLar
Weiron skrev:Det kunde varit så, men allt är ju nytt. Nya ok, nya skivor, nya belägg, nya slangar och nu även ny tryckregleringsventil, men det är exakt samma fel. Jag har slut på idéer nu.
Allt delar är orginal antar jag?
av defacto
Weiron skrev:Det kunde varit så, men allt är ju nytt. Nya ok, nya skivor, nya belägg, nya slangar och nu även ny tryckregleringsventil, men det är exakt samma fel. Jag har slut på idéer nu.

har du luftat bromsarna dåligt så du inte fått ut all luft?
kan ju vara att du har luft *bubbla* i systemet och då får du inte heller rätt tryck verkan

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?