Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikP
Hej!

Har en gammal 1,8:a som jag försöker hålla liv i. Nu har jag dock ett litet problem. När den har blivit varm så tappar jag kraft, den "bluddrar" och vibrerar kraftigt på tomgång som ligger runt 5-600 varv, bensinförbrukningen går dessutom upp kraftigt och avgassystemet blir otroligt hett. Är den genomkall så går den hur bra som helst. Är den bara minsta varm så vill den inte gå riktigt. Det är precis som att den får alldeles för mycket bränsle.

Den startar som en dröm

Har precis bytt filter, olja och avgassystem men problemet fanns innan dess och har inte försvunnit.

Inga kontroll-lampor indikerar något.

Har ingen felkodsläsare (än) så jag har inte kunnat ta reda på vad bilen försöker säga mig. Sitter en B4184S-motor i som rullat 35800mil.

Idéer någon? Jag börjar få slut på dem själv...
Tack för tipset.

Skulle inte instrumenteringen visat för låg temp då eller är det olika givare?

givaren i termostathuset styr motorn och tempgivaren i toppen visas i instrumenteringen?

Vid körning "hoppar den igång" ibland och går som vanligt. glapp? tror jag ska ut och kika lite...

Fler tips mottages tacksamt.
Inte troligt att bränsleblandningen avviker särskilt från det normala, om lambdan fungerar, eftersom den då skulle felkoda.
Annars är mager blandning orsak till höga avgastemperaturer, snarare än fet, bortsett från att oförbränt bränsle kan brinna upp i katten, vilken då snabbt förstörs.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?