Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
Bromsarna slutade tvärt att fungera tidigare i veckan. Pedalen går rätt ner i botten och jag har ytterst lite bromskraft när den är i botten.

Såg att huvudbromscylinder var kladdig i olja så jag antog att det var den som spökade och bytte den men utan resultat. Hade dock en del problem när jag skulle lufta systemet. Nipplarna bak var helt rund dragna så jag lossade på slangen istället och luftade där istället, fram gick bra.

Om jag pumpar på bromsen när motorn är avstängd så kan jag bygga upp tryck så pedalen blir stum så länge jag håller tryck på pedalen. Släpper jag foten tappar jag en del av trycket.

Har jag motorn igång så far pedalen längst ner i botten. Att pumpa hjälper inte.

Vad kan det vara för fel?

Är tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
av goransson89
Lilj skrev:Bromsarna slutade tvärt att fungera tidigare i veckan. Pedalen går rätt ner i botten och jag har ytterst lite bromskraft när den är i botten.

Såg att huvudbromscylinder var kladdig i olja så jag antog att det var den som spökade och bytte den men utan resultat. Hade dock en del problem när jag skulle lufta systemet. Nipplarna bak var helt rund dragna så jag lossade på slangen istället och luftade där istället, fram gick bra.

Om jag pumpar på bromsen när motorn är avstängd så kan jag bygga upp tryck så pedalen blir stum så länge jag håller tryck på pedalen. Släpper jag foten tappar jag en del av trycket.

Har jag motorn igång så far pedalen längst ner i botten. Att pumpa hjälper inte.

Vad kan det vara för fel?

Är tacksam för alla tips.

Jag tror inte att det går att lufta på slangarna bak. Inte fram heller för den delen. Så jag tror att du har luft kvar i systemet. Det du får göra då är att byta ut bromsoken bak. Testa att värma lite på bromsoken runt luftnipplarna med en induktionsvärmare och ta en svettstång eller liten rörstång och ta bort nipplarna och byt dom. Lufta på rätt sätt sen :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Du skriver inget om att du luftade själva huvudcylindern. Gick det bra?
av Lilj
Det löste sig. Hade ett läckage på höger bromsok bak.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?