Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade du dubbfria sk friktionsdäck som vinterdäck så rullar dom som regel tystare än sommardäcken eftersom dom har mjukare gummiblandning.
Denzar skrev:
semmelman skrev:Vi gjorde precis samma sak på jobbet förra veckan, bytte fram till bak å vice versa, behöll rotationsriktningen självfallet, bullrar nu mycket mer. Låter som om det är lagren men det är däcken.
Precis så jag gjort, och det låter även här som lagren!

Ska bara kolla rotationsriktningen och se om jag gjort någon tavla. Men alla 4 är identiska, i spår och så. Så regnet borde trängas undan likadant vart jag än sätter dom, men man vet aldrig.

Vad tror ni om däcktrycket då?

Även känns väll 110 nm lite klent? Fast Volvo själva borde ju inte skoja.
Lufttrycket låter bra och hjulmuttrar/hjulbultar drar ALLA för HÅRT som inte har momentskaft...

Att det känns annorlunda tänker jag inte kommentera men att det låter mer kan ev. vara ett hjullager som belastas hårdare med sommarhjulen som ev. har lägre profil och styvare stomme?
Jo kan tänka mig att alla drar för hårt, jag drog i lite extra för att vara säker med ;) Man blir ju lite skraj att höra folk tappa hjul fast dom dragit åt..

Jag bytte ioförsig plats på hjulen för att slita däcken jämnt runt om.

Ärligt talat så vet jag inte om sommardäcken lät så här förut heller, mina vinterdäcks dubb är i princip helt borta och däcken lät knappt nånting. Kanske vart stor skillnad helt enkelt!
Denzar skrev:Jo kan tänka mig att alla drar för hårt, jag drog i lite extra för att vara säker med ;) Man blir ju lite skraj att höra folk tappa hjul fast dom dragit åt..

Ärligt talat så vet jag inte om sommardäcken lät så här förut heller, mina vinterdäcks dubb är i princip helt borta och däcken lät knappt nånting. Kanske vart stor skillnad helt enkelt!
Du drar åt muttrarna eller bultarna fackmannamässigt med givet moment.

Lite extra för att vara säker? Det låter inte så säkert.

Att slita bort alla dubbar låter ju också sisådär....

Jag tror problemet är bortom däck och hjul...
Omek skrev:

Lyrik på hög nivå. Jag längtar till första upplagan av diktsamlingen :D
Omek skrev:
Denzar skrev:Jo kan tänka mig att alla drar för hårt, jag drog i lite extra för att vara säker med ;) Man blir ju lite skraj att höra folk tappa hjul fast dom dragit åt..

Tråkigt med drygt svar till och med på Volvoforumet.

Ja, dom klarar säkert att dras åt 200nm, då drar jag hellre aningens för mycket än för lite 120-130.

Dubbdäcken har bra mönster och inte lika bra dubb, har bara en bil att jämföra med och den hade nya dubbdäck. Så godkända är mina nuvarande, dock är dubben intrycka ganska djupt.

Kan det ha med balanseringen att göra? Jag har ju bytt plats på mina. Balanserar man enbart efter hjul, eller även efter position på bilen?
Enbart efter hjul. De gör det ju på en speciell maskin så den har ingen som helst anning om var hjulet ska sitta sen.
Dock kan jag tänka mig att det kan låta lite mer om du inte har en perfekt hjulinställing för då kommer ju däcken att nötas ned lite så att de passar "bättre" där de sitter nu
Om man tappar hjul måste man ha varit ovanligt klantig vid hjulskiftet. Kan någon berätta hur bultar spontant kan skruva upp sig om man på sedvanligt vis drar åt dem gradvis, korsvis? Det är ju mycket större risk att man skadar fälgarna om man drar för hårt.
Jaha, då var det en enklare variant jag stött på, tror han satte på det och snurra för att sedan sätta dit tyngder manuellt.

Ja, det känns som att dom borde nötas in, kan inte vara första gången någon bytt plats på däcken!

Jag har en bit att rulla hjulen eftersom jag bor i lägenhet, ett välte, men tror inte det var direkt avgörande.

Eftersom sommardäcken har aluminiumfälgar utan konlåsning så drar jag åt lite extra för att inte riskera.
Aluminiumet är mjukare och tappar spännsten, därav bra att efterdra efter några mil.

Plåtfälgarna har ju en koning som muttrarna dras in i, därför det låter som det gör när man drar loss dom :)
Biter helt enkelt på ett annat sätt på plåtfälgarna.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]