Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har börjat smida lite planer för en av semesterveckorna och jag skulle vilja ha lite input på mina idéer.

Jag har kört drygt 2500 mil i min V40 Classic nu, och jag är helnöjd med bilen. Bortsett från en sak - ljudnivån. Nu är i och för sig bilen utrustad med en potent ljudanläggning, men ibland vill man ha det tyst och lugnt i bilen. Jag har alltså planer på att bättra på ljuddämpningen i bilen.

Är det bitumenplattor som gäller? Alltså att riva bort inredningen och lägga ut sådana? Jag vet att seriösa billjudsbyggare gör så - men vad uppnår man egentligen med detta?

Mycket av ljudet kommer från hjulhusen - om man lägger på ett rejält lager med rostskyddsmassa, hur mycket ljuddämpar det? (Biltema hävdar att deras produkter är just ljuddämpande).

Mycket av ljudet kommer från fönstren, och det har jag ju insett att jag får leva med. Men i övrigt, hur ska jag gå tillväga för att få en tystare kupé?

Någon kommer säkert komma med förslaget att köpa tysta däck. Eftersom jag kör 75% av mina mil med vinterhjulen på finns det inte så mycket att göra på den fronten. Jag är uppvuxen på dubbade Michelin och tänker fortsätta åka på just dubbade Michelin.

Mitt andra projekt är att rostskyddsbehandla underrede, hjulhusen, balkar osv. Hur mycket ljud kan man dämpa bort genom att vara generös med medel, och vad ska man använda?

Jag är ytterst tacksam för svar på mina frågor och mottager gärna andra idéer och förslag.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]