Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
1.

Om bilen verkar dra väldigt mycket bränsle kan det bero på att bilen är gammal?

Har för mig att volvo v40 1,8 99'a skulle dra något på 0,7 liter milen? men tror min drar 1,5 liter milen eller mer ?:-/ , mätaren går knappt 30 mil och jag har bränt upp 60 liter bensin känns det som och ändå försöker jag köra "Eco-drive" genom att hoppa över vissa växlar, typ från 2'an till 4'an eller 3'an till 5'an och att inte gasa på onödigt mycket, undviker att starta motorn och låta den tomgångsköras när jag skrapar rutor på morgonen (läst att den drar mer bränsle på tomgång när motorn är kall än om man är i rullning?)

2.

Hur långt tror ni man vågar lita på färd-datorn? i bilen vad gäller när den räknar ut hur lång sträcka man kan köra på sin respektive tank som finns kvar?, om det står 70km->0 så kanske jag borde räkna med 3-4 mil innan tanken är tom? ??:-/ :mrgreen:
av Omek
Tror den drar...!?

1. Kanske dags att kolla?
(Kallstarter, korta körsträckor och kass termostat.. Helt normalt.)

2. Köp en reservdunk, fyll den med bensin och prova själv.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Omek skrev:Tror den drar...!?

1. Kanske dags att kolla?
(Kallstarter, korta körsträckor och kass termostat.. Helt normalt.)

2. Köp en reservdunk, fyll den med bensin och prova själv.

Kass termostat? vad gör det för onytta om den fungerar eller ej? :-DD
av Georgers
kolla så att inte någon av bromsarna ligger onödigt på... då dra den mer. kanske inte är märkbart under körning direkt men syns på beläggen om dom slits fort och soppaförbrukningen blir lite högre med då om dom ligge rpå o bromsar.
Användarvisningsbild
av sweddan
Kass termostat (ser du ju iofs om inte tempen går upp) ,dålig luftmassamätare, dåliga tändstift, igensatt katalysator, inte bytt olja på väldigt länge, åtliggande bromsar är några saker som kan göra att bilen drar soppa mer än nödvändigt.

Angående färddator så stämmer iallafall min väldigt bra. Jag har en S40 2,0t som jag pendlar med dagligen ca 18mil och den drar ca 0,72/mil. Då kör jag som jag vill. Jag har fått den att dra 0,68L/mil och då körde jag väldigt lugnt och sansat. Jag kör ca 90% motorväg kan tilläggas.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]