Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leanatan
Mycket intressant attt det står olika lite här och där. 4,8 liter är den som finns mest av :/ om man kollar runt. MEn man kan ju fundera när det skiljer från 4,3 -5,4 l :/ man bli något osäker då :) men det blir nog 4,8liter å sen får man kolla allt eftersom.
Användarvisningsbild
av sweddan
Ja, det är konstigt att det inte står lika ang volymen. Börja med 4 liter och titta hur långt upp på stickan du kommer. Sen fyll på lite i taget och kolla stickan efter varje påfyllning.
av klacken
I manualen på både 1,8-02 och 2,0-98 som jag bytt på stod det också något på 4liter men båda skulle ha 5,4 för att det skulle bli till övre sträcket på stickan.Kanske det som menas är minimimängd för att komma till nedre sträcket på stickan?
Användarvisningsbild
av thorell
Jag fick betala för 5,4 liter när jag servade min bil i tisdags. En 04:a förvisso.
Användarvisningsbild
av thorell
När jag bytt på bilar jag haft tidigare har jag alltid varmkört bilen riktigt ordentligt. Detta leder ju till att oljan får med sig mer skit ut, och utan att ha statistik på det så har jag för mig att jag fyllt på i princip lika mycket som instruktionsboken sagt.

Med att varmköra menar jag i det här sammanhanget inte att köra bilen tills att tempmätaren visar rätt arbetstemp, utan en rejäl repa på 5-7 mil så att allt i bilen är genomvarmt. Jag har lärt mig att oljetempen stiger mycket långsammare än kylvattnet.
av defacto
leanatan skrev:Hej
vad ska man ha för olja i en S40 2.0T 99? och hur många liter ska man slå i??
Vad använder volvo verkstäder för olja ??

kör delsyntet med tanke på din bils ålder. 10/40w
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]