Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: Volvo V40 2.0 -02
Motorkod: B4204S2
Problem: Jag har fått en slang över....

Jag håller på med dotterns V40. En ny oljefälla är monterad, och som en del av oss redan vet sitter den bakom allt annat...
När jag - försiktigt, tyckte jag själv - lirkade loss insugsgrenröret spratt en tunn liten svart slang fram, och nu kan jag inte för mitt liv fatta var den ska sitta.

På Volvo-verkstaden fick jag veta att den förmodligen hör till reglering av undertryck, tack så mycket...

Om jag försöka beskriva...
På bakkant av luftfilterburken, precis vid säkringsdosan, sitter det två tunna slangar anslutna. Den ena går funt luftburken och in på framkant
i en nivå som visar att den sitter under själva luftfiltret. Ok, den känner av skilladen i tryck före och efter luftfiltret. Den andra går från luftburken ner till spjällmotorn, insuget eller... ja, just det. Vart fanken ska den sitta???

Bild här (skruvmejsel = pekpinne):

Bild

??:-/ Någon därute vet.... hoppas han/hon ser mitt nödrop...

/ Hans-Örjan
Med ledning av om det är en mjuk, sladdrig slang eller en hård så kan man riktningsbestämma den.
På bilden ser det ut som att den"vill" framåt, mot mejseln...

Kolla på grenröret så kanske du hittar en passande nippel där som slangen ska sitta på.
Det är troligt att det är just fråga om en kontrollpunkt som ska leverera info till styrdatorn. Kan tänka mig att bilen blir svårkörd utan slangen på plats.

Vart leder slangens andra ände? Till LMM?
Slangen är ganska styv och "bråkig". Det är en plast-slang, och inte en gummi-dito.
I andra änden är den som sagt ansluten till locket i luftfilterburken.

Jag har letat mig blå efter en nippel eller anslutning...
Dags att ta fram dumstruten - och trycka fast den ordentligt på skallen....

Svaret på min fråga har funnits rakt framför näsan hela tiden! Men ibland ser man inte skogen för all träden..
Slangen ska sitta på..... *trumvirvel* spjällhuset! Precis vid "gaswire-hjulet" sitter två slanganslutningar.
Den ena, lite smalare, ska kopplas till/från bränsleregulatorn. På den andra, grövre ska den mystiska plastslangen sitta,
men - och det var här det blev black out i hjärnkontoret - med en gummislangs-90gradare. Vad den gör vet jag fortfarande inte riktigt, men nu vet jag iaf var den ska sitta. Där den satt innan dummerjöns tog bort den...

/ Hans-Örjan

.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]