Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
MartinS skrev:Det går att justera vajern, det gör du framme vid spaken. Men du skall iprincip aldrig behöva det. OM du nu ger dig på det, se till att vajern inte lir så spänd att handbrpmsaxlarna rör sig på oken, de skall ligga emot klacken när handbromsen nte är dragen.

/Martin

Fan måste nog ha fått defekta bromsok då :cry: tog loss kåpan och kollade på balansplattan den är sne och då tar alltså bromsoken olika samtidigt som de säkert är defekta? :cry: aja nu vet man det, får jag väl i så fall köpa nya från bilia nästa månad när man har ekonomi fört, de jag köpte från biltema för 2 veckor sedan går väl inte att byta ut antar jag? öppet köp är väl utgånget och då dom är använda nu ? :|

Bild
av rudarmy
på bilden ser balansplattan inte såå sne ut, prova att spänna lite. du ska trycka flertal ggr på fotbromsen innan du justerar handbromsen, gjorde detta nyss å den blev bra!
har ett biltemaok på bak..

mvh bengt
Användarvisningsbild
av MartinS
Om dom är kass kan du reklamera, det har inget med öppet köp att göra.

Det kan ju vara vajern som kärvar också, rör sig hävarmarna på oken lika mycket på båda sidorna när du drar handbrmsen?

/Martin
Användarvisningsbild
av BlackXS
Bild

Om dom rör sig lika mycket vet jag inte ??:-/ måste palla upp bilen för att kunna se det, men vet att dom rör på sig iallafall när jag drar i handbromsen (såg det när jag bytte bromsoken)

vajer som kärvar? hur menas då, kan den fastna i något under bilen tro? :)
Användarvisningsbild
av BlackXS
MartinS skrev:Det går att justera vajern, det gör du framme vid spaken. Men du skall iprincip aldrig behöva det. OM du nu ger dig på det, se till att vajern inte lir så spänd att handbrpmsaxlarna rör sig på oken, de skall ligga emot klacken när handbromsen nte är dragen.

/Martin

Gjorde det, spände vajern vid spaken så mycket det gick, nu går det att dra i handbromsen så att bakhjulen låser sej om jag vill sladda med röven i en kurva :D fast det är inte 6-7 klick som hörs, är mer 10-15 ännu och står jag i en brant backe och drar åt handbromsen fullt så rullar ändå bilen baklänges.

ska kolla någon dag ifall bromsbackarna? eller va dessa heter på bromsoken står max åtdragna när jag dragit åt handbromsen för annars måste det vara för slappa vajrar för det går inte spänna mer framme vid spaken :cry:
Användarvisningsbild
av MartinS
Tänk på att hävarmarna på oken måste ligga emot klackarna när du släppt bromsen helt.

/Martin
av Denzar
Jag hade också problem. Men jag lossa skruven på oket till handbromsen, sen klämde ihop klacken så gott det gick med en polygrip och sen drog åt skruven.
Det blir som att man drar i vajern helt enkelt.

Nu tar den fullt vid 5-6 hack.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]