- ons 08 feb 2012, 19:03
#616485
Hej!
Innan jag ger mig på en riktig felsökning av mitt problem vill jag ställa några frågor.
Det kommer ingen spolarvätska på strålkastarna när jag spolar vindrutan. Både spolningen av fram- och bakrutan fungerar klanderfritt. När det var som kallast förra helgen så märkte jag att spolarvätskan hade tendens till att frysa på vindrutan av fartvinden, varvid jag toppade upp systemet med en liter koncentrerad spolarvätska. Det som redan fanns i behållaren var blandat ungefär 1+2 med ett frostskydd runt -20.
Efter att jag ökade koncentrationen så borde rimligtvis frostskyddet ökat. Nu när vädret är mildare har jag som sagt ingen spolarvätska fram till strålkastarna. I och med att jag använt uppskattningsvis halva behållaren borde även ledningarna fram till lysena fått ta del av den högre koncentrationen, så det känns inte som det har frusit.
När man tittar på Mekonomen så finns det två olika spolarpumpar, varav en sägs finnas bara på en del bilar. Frågan blir således om det någon som vet på vilka bilar det sitter dubbla spolarpumpar.
Jag har orginalmonterade xenonlampor, vilket borde spela in här tycker jag, och spontant känns det som om jag har dubbla pumpar på min bil. Men innan jag börjar riva: har jag det? Eller är det någon som har några andra idéer än trasig spolarpump som förklaring?
Tack på förhand
Innan jag ger mig på en riktig felsökning av mitt problem vill jag ställa några frågor.
Det kommer ingen spolarvätska på strålkastarna när jag spolar vindrutan. Både spolningen av fram- och bakrutan fungerar klanderfritt. När det var som kallast förra helgen så märkte jag att spolarvätskan hade tendens till att frysa på vindrutan av fartvinden, varvid jag toppade upp systemet med en liter koncentrerad spolarvätska. Det som redan fanns i behållaren var blandat ungefär 1+2 med ett frostskydd runt -20.
Efter att jag ökade koncentrationen så borde rimligtvis frostskyddet ökat. Nu när vädret är mildare har jag som sagt ingen spolarvätska fram till strålkastarna. I och med att jag använt uppskattningsvis halva behållaren borde även ledningarna fram till lysena fått ta del av den högre koncentrationen, så det känns inte som det har frusit.
När man tittar på Mekonomen så finns det två olika spolarpumpar, varav en sägs finnas bara på en del bilar. Frågan blir således om det någon som vet på vilka bilar det sitter dubbla spolarpumpar.
Jag har orginalmonterade xenonlampor, vilket borde spela in här tycker jag, och spontant känns det som om jag har dubbla pumpar på min bil. Men innan jag börjar riva: har jag det? Eller är det någon som har några andra idéer än trasig spolarpump som förklaring?
Tack på förhand
Även om man inte kan någonting om någonting kan man alltid tycka en jävla massa om allt