Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gösta.
Tja!

Min V40 T4 -01 har under flera månader varit lite svårstartad. Inte alltid men ibland får jag vrida på nyckeln och låta startmotorn gå runt i flera sekunder innan det händer något. Får även prova både 2 och 3 gånger innan jag får igång bilen ibland. Och det brukar vara som värst när jag kört en stund kanske 15 min, stannar någonstans och sen ska ha igång bilen igen. När jag startar den första gången på morgonen så kan den dock då och då gå igång direkt på första försöket.
Men idag när jag varit på ICA och handlat och skulle åka därifrån så gick det inte alls. Startmotorn drar runt fint och så och batteriet är nästan nytt så det är inte det men motorn går ju liksom inte igång.
Det "lustiga" är att jag lämna in bilen på volvo för en dryg månad sedan just för att den var så segstartad ibland och för att jag var rädd att den inte skulle gå igång en vacker dag men dom hittade inget onormalt sa dom. Nu en månad senare kom den dagen...trist.

Jag är inte särskilt kunnig eller duktig på motorer så jag har inte en susning vad det kan vara men det känns ju som det är något med antingen startmotorn eller tändningen. Är det någon som känner igen detta eller har en aning vad det kan vara så är alla tips och råd välkomna.

Tacksam för hjälp

//Gösta
av Gösta.
Hmm, är det ingen som vet vad det kan vara för fel?

Jag kan även tillägga att den en dag betedde sig rätt skumt. När jag körde tomgång höll den på att dö och varvade då upp av sig själv litegrann, varven gick ner, motorn var nära att dö och den varvade upp automatiskt igen. Så höll den på en stund tills den tillslut dog. Då startade jag bilen igen och den var normal igen. Vet inte om det har med detta att göra men kanske kan någon lättare räkna ut var felet kan ligga.
av klacken
Om startmotorn drar runt så är ju den ok,kan va nåt med tändning men jag skulle gissa på något med bränsle och då närmast bensinpumpen.
Användarvisningsbild
av V40sport
Är nog inne på Klackens teorier. När du vrider tändningsnyckeln förbi radioläget så ska bränslepumpen surra en stund. Hör du pumpen?
Kan också vara något fel på luftmassemätaren: LMM, eller tomgångsmotorn eftersom du beskriver att den varvar på egen hand.
Det kan vara fel på insprutningssystemet.
Som du märker kan det vara lite av varje.
Då du nyligen hade bilen på service så borde du prata med dem igen och denna gång får de lösa problemet.
Det borde synas i verkstans diagnosprogram var problemet sitter.
av uffe_hudik
Kan kanske även sitta i btr,en,,Mne det lär dom oxå förneka.. för nå såna fel har dom aldrig haft.. sa dom till mej...
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]