Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Tjena!

Nu e det så att mitt tändningslås krånglar, och det krångla så mycket att jag vred av sjävla nyckeln från dess gummifäste.. Vet inte om det har och göra med kylan och att det på ngt sätt fryser fast, därför frågar jag er om det e möjligt. eller är det något annat som e lurt? har inte haft problemet innan, utan det uppkommer sporadiskt nu under vinterperioden.

Nu får jag ha nyckeln mellan läge 0 - 1 för att undvika att den låser sig, och för att starta bilen tar jag bara resterande delen av nyckeln så att transpondern eller vad det är nuddar nyckeln å vrider om.
Detta är ju givetvis en nödlösning. vågar ju inte ta ur nyckeln ifall jag står där imorgonbitti igen å försöker i 40min att vrida om skiten :evil:

Sen undrar jag hur det är att byta tändningslås osv om det är krångligt på egen hand, vet att jag måste fixa ny tillhörande nyckel till det köpta låset eller koda om mina nycklar.. men eftersom bilen e så gammal å sleten som den e känns det ovärt att lämna in den på verkstad och att dom kanske tar 5000+ att byta det.

Tacksam för tips och ideer.
Och om någon har en haynes eller dylikt får gärna skicka ngn bild. den jag har e så pass sliten att jaghar bara några kapitel om dörr demontering och elsystemet :-)-)
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]