Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmberg87
Hej!

När jag kollar på min oljesticka är den full av gulaktigt klegg som beror på kondens. Samma smörja som brukar uppkomma i locken på oljepåfyllningen. Torkar jag stickan torr och stoppar ner den igen, är oljan fin och fräsch i tråget, så jag borde kunna utesluta vatten i oljan.
Men jag undrar om det är fler som har samma symptom eller om det är vanligt? Verkar iaf som att hela oljeröret är fullt av klegg på min bil (2.0T -03) men på min 1.8i -99 har jag aldrig märkt detta och den köpte jag ny..

MVH Björn
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har likadant på min S40 2.0T-03. Den går ändå rätt långa sträckor men detf inns alltid lite kndens på stickan av någon outgrundlig anlednng.

/Martin
av holmberg87
MartinS: Skönt att jag inte ensam iaf! Började misstänka vevhusventilationen som sitter igen men den har jag bytt nu. Sen har jag hört att v70 också kan ha liknande symptom.. Men om det stämemr vet jag inte.

Angående oringen tycker jag den känns och ser okej ut. Tycker iaf att det är konstigt att det bildas kondens på stickan..
Användarvisningsbild
av MartinS
holmberg87 skrev:MartinS: Skönt att jag inte ensam iaf! Började misstänka vevhusventilationen som sitter igen men den har jag bytt nu. Sen har jag hört att v70 också kan ha liknande symptom.. Men om det stämemr vet jag inte.

Angående oringen tycker jag den känns och ser okej ut. Tycker iaf att det är konstigt att det bildas kondens på stickan..
Jag tror inte det är någon större fara, oljan ser ju schysst ut, det är ju bara på stickan det blir lite kondens. Det verkar vara lite värre vintertid vilket ju inte är så konstitgt.

/Martin

PS. Jag har haft en V70 2.4T och en V40 2.0T tidigare och de har inte haft någon kondens på stickan.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]