Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keo
Det gäller en t4 -98 med ca 26000mil på mätaren.

När man varvar motorn utan belastning så går den rent. Den går även rent genom hela registret på 1an och 2ans växel.
Problemet kommer när man under gaspådrag kommer över 4000varv på 3,4,5ans växel då den går ojämnt/misständer.
Tycker att om det var problem med turbon så borde den inte gå rent på 1,2ans växel?
Den går dock rent om man ligger i jämna hastighet i 3,4,5ans växel.

Några funderingar eller vanliga problem?

Mvh
av Denzar
Hade likadant. Kolla tändspolar, tändhattar, tändkablar och tändstift. Finns endel info om det på forumet, jag har bland annat startat en tråd!

Är det sprickor i dom så skulle jag bytt, helst nytt. Tändkablar med 2 tändhattar kostar komplett ca 400 på mekonomen, och ca 500:- styck för nya tändspolar på skruvat.se. Sen ca 100:- styck för bosch platina 24+.

400+500+500+400=1800. Ja, så gjorde jag iallafall, efter det går den klockrent.

Jag läste att har man dåliga hattar och spolar så förbrukas tändstiften mycket snabbare. Tycker då att det värt sin investering.

Måste ju självklart inte vara detta fel, men värt att kolla!
av Keo
Denzar skrev:Hade likadant. Kolla tändspolar, tändhattar, tändkablar och tändstift. Finns endel info om det på forumet, jag har bland annat startat en tråd!

Är det sprickor i dom så skulle jag bytt, helst nytt. Tändkablar med 2 tändhattar kostar komplett ca 400 på mekonomen, och ca 500:- styck för nya tändspolar på skruvat.se. Sen ca 100:- styck för bosch platina 24+.

400+500+500+400=1800. Ja, så gjorde jag iallafall, efter det går den klockrent.

Jag läste att har man dåliga hattar och spolar så förbrukas tändstiften mycket snabbare. Tycker då att det värt sin investering.

Måste ju självklart inte vara detta fel, men värt att kolla!
Jag misstänker även själv att det är där problemet ligger. Det konstiga är att den nu helt plötsligt går hur bra som helst så jag misstänker att det även kan röra sig om något skit i bränsletillförslen. Men den behöver ändå en liten översyn så jag ska kolla stift och kablar.
av Keo
Denzar skrev:Gör det, jävla skumt... Min funka bra imellanåt också.
Ja, nu är problemet borta och jag har inte gjort någonting. Helt mysko. Men jag ska ändå fixa stift och kablar, är säkert där problemet ligger.
av Keo
Uppdatering angående mitt lilla problem. Det försvann och kom tillbaka igen. Jag har nu bytt stift och kablar men problemet består.
För att precisera så går den ojämnt mellan 2500-5000varv på alla växlar utom 1a växel. Den går rent när jag varvar upp den stillastående. Det jag tycker är konstigt är att den vid 5000varv och över samt under 2500varv går rent. Någon som har några förslag?

Min egna vilda spekulation är att det är skit i bränslefiltret, speciellt eftersom det försvann ett tag. Sen även att det vid högre varv (5000+) går rent, kanske högre tryck så bränslet kommer igenom trots att det ligger lite skit och blockerar.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]