Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Benkeman
Är det någon som har provat biltemas ljusförsträkare?
Min v40 ljuser som dållig ficklampa.Är det svårt att
montera ljusförsäkaren. :?:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hur mycket spänningsfall har du då om du jämför mellan spänning på batteri och spänning fram till lampa (med lampan inkopplad).
Har du stort spänningsfall så kanske det är bättre att försöka fixa felet.
Annars har jag monterat ett sånt kitt när jag hade min 240. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=25776&
Inte särskilt svårt och med ganska bra resultat. Dock kanske det är svårare att montera på en S40. Har du H4 förresten?
Användarvisningsbild
av Camel
Det är mycket tacksamt och lönande att minska spänningsfallet till glödtrådslampor då ljusutbytet blir markant bättre.
Några exempel ur diagrammet nedan: endast 15% spänningsfall innebär en halvering av ljusflödet! Även så litet spänningsfall som drygt en halv volt (5% @ 12 V) innebär att ljusflödet minskar med nästan 20%!

Diagram för glödtrådslampor - ström, effekt, livslängd, ljusflöde
Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du har h4:a lampor är den enkel att montera och fyller sin funktion.

/Martin
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det kommer den nog göra eftersom man bara tar styrström från en av de vanliga kontakterna och själva strömmen tas från en kabel direkt från batteriet.
En sak jag börjar fundera över är om det fungerar med minusstyrning som jag tror det är på S40 med H4 lampor.
Användarvisningsbild
av MartinS
Halvljusen övervakas väl inte på S/V40?

/Martin
Användarvisningsbild
av Tomas88
Oj det kanske de inte gör... vet faktiskt inte. Men skulle det vara så så kommer nog lampan att lysa. Men det är ju bara att testa lossa en kontakt.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]