Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har dålig koll på -96 men kolla på 24.se där finns en felkodsläsare som heter 480 står att den ska funka fr.o.m. 96 jag har en sån till min -99 å den funkar perfekt! Men nån annan kanske kan svara på det...
Du kan åka till en verkstad å endast läsa ut felkoder, inget krav att nån ska fixa felen!

Mvh bengt
Testade idag igen.
Startade bilen med lambdasonden ikopplad, MIL-lampan börjar lysa som vanligt efter 2 min.
Kör 5km utan problem, men efter 5km börjar den rycka lite grann, och det är bara mellan 1-1500rpm den rycker, över det rycker den inte, gasar man på lite och kommer upp i 5000rpm rycker det lite med.
Parkerar.

Startar bilen med lambdasonden urkopplad, kör 10km utan problem!

Dessutom, är det skadligt för bilen att köra med lambdasonden urkopplad (jag vet att man inte ha den urkopplad för besktningen).
av qan
PapaEcho91 skrev:är det skadligt för bilen att köra med lambdasonden urkopplad
du får ju inte optimal bränsleblandning utan den. Om du kör en längre tid med fet blandning så kan du få problem med katten och/eller sot och för tunn blandning är ju inte heller bra. Känns ju som att det är sonden som är problemet och justerar den så pass fel så kommer du inte att få igenom bilen (lambda-värdet kommer vara av). Hade jag varit du så hade jag skaffat mig en utbytessond ifrån skroten för en billig peng.
Exakt vad jag har tänkt qan! Ringde till skroten och frågade om jag kunde testa en lambdasond till bilen, funkar det köper jag den, funkar det inte är det bara att lämna tillbaks den.

Problemet var att jag har försökt skruva loss sonden, men den satt som berget! Några förslag?
Lossa lambdan när du just kört med bilen och röret är varmt, passa dig bara så du inte bränner dig, använd handskar.

Mvh GK
Jag har tyvärr inte haft chansen att kunna ta loss lambdasonden och testa.
Men det jag tycker är konstigt är att bilen vill inte gå lika bra när det är lite bensin i tanken.
Den rycker väldigt mycket nu när det bara är 20l kvar...

Har det något med lambdasonden att göra?
Nu vet jag inte hur det är på 40:orna men felet låter som en dålig tankpump och har du bara en pump och den sitter i tanken så kan det mycket väl vara den pumpen som är delvis defekt. Har man bara tryckpump och den sitter i tanken är den vanligtvis konstruerad så att den är 2 pumpar i en, nedersta delen är då ofta en impellerpump som matar tryckpumpen som då ofta är av kuggtyp.

Mvh GK
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]