Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddan8
Tjenis,
hittar inget beggat bälte på laga eller bildelsbasen som matchar det bältesnr jag har på mitt nuvarande bälte (3088 3630) som byta pga slitage. DOCK ser jag att det finns en tråd där man skriver att bältesnr inte behöver matcha och i andra kan man läsa att vissa försökt byta utan att ta hänsyn till bältesnr och då har INTE bältet passat (?). Någon som har bytt säkerhetsbälte förarsidan fram på en V40 -99 (2.0T) och i så fall vilken årsmodell passade?

Har bokat verkstad 22/12 och efterbesiktning på em samma dag så det får inte bli så att bältet jag köpt beg inte passar *suck*. Visst kan jag köpa ett nytt men jag sparar typ gärna 1500kr och jag lägger gärna pengarna på en extra julklapp till familjen ;)

Erfarenhet av bältesbyten och kompatibilitet för min årsmodell efterlyses! Tack på förhand..
av Provocative
Nu har jag inte bytt på en Volvo. Men.... Räkna med att vissa kommer säga att du måste köpa nytt pga att du inte vet historiken. Glöm det. Alla krockade bälten byts av försäkringsbolagen.
Vad du ska kolla är först o främst att bältet kommer från en V40. Sedan infästning i chassit. Att det låser i låset kan du däremot göra på plats. Har du bältessträckare så skulle jag inte rekomendera dig att pilla själv. Detta är den viktigaste säkerhetsdetaljen i hela din bil. Den ska fungera EN gång. Vore jobbigt om den inte gjorde det just då.
av Freddan8
inget pillande själv! Antar att du menar bältessträckare = utlösare/laddning?

Men jag tänkte ju beställa ett beggat bälte på nätet därav min fråga. Det finns bälten från 97års modell av V40 men hur ska jag veta om dem passar---

Tack
av umekille
går bra med ett begagnat bara det inte har fransat
kolla så du får rätt hake på det...finns olika men snarlika
så du inte står där med nya monterat o det passar inte i
handsken.
av Freddan8
Bra tips ume....men hur man nu får reda på det om man köper via nätet är en annan fråga.

Som sagt, vore ovärderlig om de som vet kan lista de bälten som passar till en 1999.

Ha en bra dag!
av Freddan8
Fick precis tips från Södertälje Bil & Alldemo AB att till min v40 -99 passar inte 1997:ans säkerhetsbälte. Så ni andra vet....

(om det nu stämmer vill säga)
av headlight
Jag plockade isär o kikade hur det befintliga såg ut, sedan gjorde en chansning o beställde ett på bildelsbasen som såg likadant ut. Visserligen med ett helt annat belt no. vill minnas att det kom från en 00:a. Var inga problem att få det bytt det sedan och inga fel koder.. :)
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]