Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag vet om att det finns flera trådar som avhandlar felkodsläsare men jag hittar ingen info om det jag undrar.
Jag har en S40 1,6 -99 som jag vill läsa eventuella felkoder från. Jag har testat med min ELM 327 och flera olika mjukvaror utan att få kontakt.

Därför köpte jag en begagnad Biltema felkodsläsare på Tradera. Dock så funkar inte den heller, det står 'no link' efter en stund.
Det jag undrar är om Biltemas läsare inte funkar på min bil eller om det är något fel på den?
Jag har tyvärr ingen annan bil jag kan testa den på för tillfället.
Använder sig Volvo utav något ovanligt protokoll för kommunikationen som 'vanliga' läsare inte har?

Med min ELM har jag läst ur koder från min Chevrolet Blazer utan problem så jag vet att den funkar.

Tack,
Henrik
Den Biltemaläsare jag har läser ODB2. Den funkar på min S60 men inte på Focusen från -00. Den har ODB1 kod. Är antagligen samma på din V40. Läsaren uppför sig på samma sätt på Focusen. Kolla din läsare på tex. en Volvo med P2plattform. V70, S60, s80 från -00 o framåt
andreasf86 skrev:Jag kör med elm 327 på min volvo v40 2.0t -00 Använder program scantool net, funkar fint, men man måste ändra com porten till rätt samt göra en till inställning, kolla på länken för att göra rätt inställningar
hoppas detta gör så att det funkar för dig.
Tack men de inställningarna har jag koll på :)
Har som sagt redan använt det till en annan bil utan problem.

Jag har kontakt med ELM 327 men den kan i sin tur inte få kontakt med bilen. Detta antagligen pga av ett det protokollet jag har i min 1999 inte stödjs av ELM 327.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]