Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av diddi
Har börjat titta efter en V40 och samtidigt pratat om den med bekanta. Fått veta att någon av årgångarna har en Volvomotor.
Är det någon som kan tala om vilken årgång så tackar jag för det
Användarvisningsbild
av thorell
Om jag inte har helt fel så är alla motorer i 40-serien, bortsett från den som kallas 1,8i eller GDI, Volvomotorer.

1,8i är en riktig skitmotor, så se till att undvika den! =)
Användarvisningsbild
av thorell
Jag fastnade i V40-träsket i och med att jag bytte min 240 mot en V40 1,8i. Gillade den bilen skarpt, bortsett från en slö, ryckig och allmänt kass motor. Jag bytte nu i somras till en fas 2, en Classic med 2,0T-motorn, och mer nöjd med en bil har jag svårt att se mig själv vara.
Användarvisningsbild
av ortus
Har en S40 2.0T Classic och jag säger bara som så att köp en fas 2!! Du kommer inte ångra dig :)

Vill du trimma, tänk på detta!
Köp då en T4, fas 1 ELLER 2.0T årsm. -00.
Fas 2 2.0T har klena kolvar och klarar inte över 235hk.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hade en V40 2.0T för många år sedan när dom kom i slutet på 90-talet och den var vi mycket nöjda med. När vi nu för några år sedan behövde en pålitlig och prisvärd andrabil slog vi till på en S40 2.0T från 2003. En S/V40 av de sista årsmodellerna (03-04) är riktigt bra, även om de trots sin 8-åriga historia fortfarande dras med vissa barnsjukdommar.

/Martin
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]