Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valencia1
hej
jag har en volvo v40 -01 1,8. Avgaslampan tänds, har varit så ett tag. ibland slocknar den själv och sen tänds igen.. Inget problem med körningen eller tomgången. Har varit på olika verkstäder och varje gång får jag olika fel koder. Jag fick nog idag. Gick till BRA BIL volvoverkstad där fick jag fel koder :
ECM-5A Katalysator effektivitet -felaktig signal
Ecm-91 Momentreducering -felaktig signal

Men innan dess har jag varit på andra verkstäder, den ena sa att det var bakre lambdasonden som behövdes bytas så jag bytte den mot en ny... lite senare tändes det igen och då sa dom främre och jag bytte den med. Men den lambdasonden hade inte samma uttag så jag klippte kabeln och tejpade fast den med den gamla sondens uttag eftersom båda kablarna hade 4 färger som passade. Även efter detta byte tändes lampan efter ett tag och idag gjorde jag felsökning hos volvo.
Jag förväntade mig att dom också skulle nämna lambdasonden men det var inget med det. istället fick jag de nya koderna, vad gör jag ?
Jag har bytt katalysator 2010 hur kan det vara fel på detta nu och efter katalysatorbyte kördes har bilen rullat 2000 mil.
Hur stor sannolikhet finns det att katalysatorn har dålig effekt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Men den lambdasonden hade inte samma uttag så jag klippte kabeln och tejpade fast den med den gamla sondens uttag eftersom båda kablarna hade 4 färger som passade.
Är du säker på att du köpte en lambda avsedd för din bil. Ska jag förstå det som att du klippte sladdarna, snodde ihop dom och satte eltejp runt? Lambdan är en känslig komponent och om vi förutsätter att det är rätt Lambda för din bil så måste skarvar lödas korrekt och sedan isolerar man med krympslang.

Mvh GK
av valencia1
jag tycker också att det kan vara nånting med den lambdasond som jag fixade....
så jag tog ut sonden idag och löd ihop kablarna lite bättre, och satte tillbaks och provade att köra en sväng.Lampan hade slocknat innan jag bytte och efteråt körde jag halv timme med bilen , stängde av och startade flera gånger men lampan tände inte alls ,hoppas det va det felet vi får se.
Användarvisningsbild
av vetten
Men det är ju också typiskt för moderna bilar att en liten fellödning sabbar allt och vid närmare eftertanke så, varför använda tenn att löda med på ett ställe där det kan bli över tennets smälltpunkt?????
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kul att höra att det funkar nu. Kör försiktigt.

Mvh GK
av valencia1
:cry: :cry: lampan tändes idag igen. Lampan tänder när motorn är kall ,när den försöker komma upp till rätt arbetstemperatur då tänds det.
vad kan det vara för fel ,är det någon som har nån erfarenhet ?
Användarvisningsbild
av Vojje
valencia1 skrev::cry: :cry: lampan tändes idag igen. Lampan tänder när motorn är kall ,när den försöker komma upp till rätt arbetstemperatur då tänds det.
vad kan det vara för fel ,är det någon som har nån erfarenhet ?
Det är väl förvärmningen. Löd om :o .
av valencia1
Jag löd om alla kablar idag men lampan har inte slocknat. Det är så konstig , varför slocknade lampan en vecka om inte det som var felet ?
Bilen går som vanlig ,jag märker inte några konstigheter tex tomgång, bensin, lukt,inget hål på avgas systemet.

Har någon erfarenhet om detta snälla skriv, jag orkar inte med detta problemet mer :(

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]