Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S40 som rullat ganska långt, över 27000 mil! Men nu till problemet och det är efter att jag kört i cirka tjugo minuter så vill motorn bara lägga av, den ger upp sakta men säkert och vill inte accelerera som den skall. Bilen uppleves lite ryckig/tvekar när detta händer och bensinförbrukningen har gått upp. Startar klockrent när den svalnat/startat om.

Har läst på det här forumet en del och jag tror att det kan röra sig om dessa grejer: Tändspolen, bränslefiltret, bränslepumpen eller styrboxen. Kan det vara något annat jag missat? Vart ska man börja tror ni, vad är troligast?
DTJ skrev:Börja med att ta komp.prov, se till att bränsleinsprutningen är bortkopplad under testet.
Om kompressionen är okej så går vi vidare här i tråden :o

// DTJ
Jag kanske kan göra ett komp-prov nästa vecka om jag kan få låna verktygen av en kompis! Men jag tror inte att det är det som är felet.
qan skrev:Är inte helt ovanligt att tänddelar fungerar sämre när de blir varma, så jag hade som du själv säger kollat tändspolarna och dessutom tändstiften -glöm inte dem.
Tändstiften böt jag men det blev ingen skillnad! Får leta efter sprickor i tändspolarna imorgon.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]