Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Hej, min bakrutetorkare fungerar inte, vad är det vanligaste felet? Jag köpte ett gäng säkringar ifall det är det som är felet, istället för att köpa en hel torkarmotor direkt :lol:

Någon kanske vet lite mer?

Jag har en Volvo V40, 2,0, T4 - 98.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lagt till bilmodell i rubrik
av Denzar
Ajfan, men det är bara lossa på skuruvarna och dra ur kontakten sen sätta dit en "ny"? Eller finns det nått krux kanske?
av Kojje
Denzar skrev:Ajfan, men det är bara lossa på skuruvarna och dra ur kontakten sen sätta dit en "ny"? Eller finns det nått krux kanske?
Bara att byta.
av Denzar
Jag tog mig en titt igår! När jag sätter på torkaren med spaken så låter det först ett klick, sen kort efter ett till klick. Motorn låter ingenting där bak...

Jag skruva bort den för att kolla på den iallafall, Jag skruva först bort första muttern utifrån sett och tog bort torkaren, väl under där LÅG det en mutter på skruven. Jag tänkte "vafan, är det någon slags specialanordning?" Men det var så jävla sönderrostat att gängorna inte ens syndes :lol:

Jag har inte köpt en ny än, måste göra en lista på "allt" jag måste fixa :roll:
Användarvisningsbild
av Sami
Prova att plocka isär torkaraxel och motor. Jag lyckades få den att funka igen genom att helt enkelt smörja upp axeltappen som går genom rutan.
av Denzar
Det tråkiga är att jag har ingen aning om i vilken ordning det sitter :/ Själva axeln var sönderrostad på gängan, så jag antar att dom som hade bilen innan bara skruva dit det för att täcka hålet i rutan... Som det sitter nu vet jag inte ens om torkaren kan röra sig!

Måste nog införskaffa mig hylsnycklar också för att öppna, satt riktigt trångt endel skruvar!
av Denzar
Nu har jag tagit tag i torkaren.

Köpte en ny motor på skroten för 200:-.

Jag förstår varför det inte fanns någon gänga på axeltappen som man skruvar åt med från utsidan. Jag skulle nämligen skruva dit min "nya" motor, när jag dragit åt den tänkte jag "nu kör jag bara lite till" då small det och muttern gick av på mitten.... kunde lyfta bort 70% av muttern, lite var dock kvar i botten så jag fick modifiera lite med packningarna och fästa på sista lilla gängan.

Muttern på axeln var helt korroderad/ärjad/sett sina sista dagar.

Nu sitter skiten där, men antar att den kan börja att kärva eftersom det inte blev så tätt...

Hur fasen får man loss axeln för att smörja? Öppnade upp ena sidan, var ca 8 små torxskruvar, där inne drog jag i lite extra fett. Axeln var dock helt stum och gick inte att rubba! Såg ut som att den satt i ett lager?

Synd att det ska vara så jädra dyrt med nya grejer. Man får hålla tummarna varje gång man köper något begagnat :lol:
av juste
Jag förstår inte riktigt vad du gör, men när jag smörjer min bakrutetorkarmotor så tar jag av torkararmen och startar motorn. Nu ser man axeln och var den rör sig. ca 1ggr / år ger jag den några droppar olja på den synliga rörliga delen. Oljan kryper in av sig själv när axeln snurrar. När jag är klar brukar jag lägga på lite tjockare fett innan jag sätter tillbaka armen. Om det gör någon nytta vet jag inte, men jag inbillar mig att det håller en del av vattnet och rosten borta
av Denzar
Jo, det är nog inte fel att göra, men jag tror att vissa plocka ner den helt och öppna den och såg stora kuggghjulet som jag gjorde, sedan fetta in. Sen efter det montera bort axeln från hela sjofräsen, den biten vet jag inte om jag uppfattat rätt dock, den satt där den skulle!

Förmodligen mena dom nog bara att man ska ta ut själva axeln från bakluckan, inte mer komplicerat ån så :lol:

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]