Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt obd2 program räknade ut att jag hade 316,6 hk i bilen... Tror det räknade lite fel
du kan voltmäta lmm 0v-4.6v
En tumregel säger att g/sec-värdet delat med ~0,8 ger en fingervisning om effekt.
180 g/s delat med 0.8=225kh(200hk på hjulen)
200g/sec är max vid 4.6V så det motsvarar att den bottnar vid 250hk(223hk på hjulen)
detta är räknat på 4.6v.. fas 2 lmm går över 5v vet ej exakt..
så uträkningen blir fel..!
räkna på 5.5 så hamnar du på ca 250hk el?
vad hade du för g/s nu?
köp tändstift av ATM Bosch Platina F5DP0R

mvh bengt
Tändstiften böt jag när jag chippade bilen på atm, ca 3000 mil sedan. OBD programmet använder sig av acceleratorer osv, och är inte så pålitligt 316 hk var med stoor felmarginal, men oftast hamnar det runt 230 hk nu i stället som förut 220. Så lmm gjorde sitt... LMM mäter ca 180 g/s fortfarande, men bilen känns lite piggare. Sänkte 0-100 repa från 7,9s till 7,1s, vilket märks på bilen, mer svår att hålla bort hjulspinn. Ska dock provköra lite till på torrt underlag och dra några repor och "fiska" värden... tändvinklar och så, finns det några "normala" värden vid varvtal etc etc?
Njae... det läcker nog inte, inte så det hörs iaf...
ska göra upp en lista på saker som jag ska gå igenom.

*Dumpventil (har idag en öppen ventil, då den gamla lämnade in, men har en ny original ligger nu), misstänker att den läcker tryck...
*Tändstiften
*Tänspolar (Bytta i år till bättre begagnade)
*Tändkablar (Aldrig bytta)

Finns det några andra grejer som kan vara värt att slå ett getöga (U) på?
Bara ett långskott:
Öppen dump!!! Dessa motorer är inte byggda för öppen dump utan ska ha en återcirkulerande dump, med en öppen så kommer det att bli felberäknat av styrboxen eftersom du släpper ut redan räknad luft som egentligen ska gå tillbaks till systemet så att den kan ge rätt värden.
Rätta mej gärna om jag har fel, men det är så jag fått lära mej.
men fortfarande så misständer bilen, det rycker till och smäller som fan i avgasröret under tung belastning (full gas 2 och 3).

som vetten skrivit!!
förklarar allt i mina ögon!!

sätt tillbaka orginal återcirkulerande dumpen omgående!!

mvh bengt
Pratade med Autotech om det, och de sa att det inte var några som helst problem med att ha en öppen dump. Funkade bra i början, när jag bytte från trasig original till öppen, men tror att den gjort sitt iaf, det pyser lite väl mycket under huven tycker jag vid full ladd. Slangarna är hela, har kollad dessa ett antal ggr. Tror att det är bättre med en återcirkulerande dump, och att det kommer göra skillnad...

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]