Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inte så att vattnet är för sig och bromsvätskan för sig. I så fall skulle det bildas isproppar i systemet på vintern.

Vattnet bildar en emulsion med den rena bromsvätskan och samtidigt sänks kokpunkten.

För att man ska kunna bromsa får inte bromsvätskan komprimeras men det är det som händer om den kokar (förgasas).
Bromsvätska är hygroskopisk dvs den tar åt sig vatten (vattenånga) från omgivningen. Är den gammal så innehåller den mer vatten. Ju mer vatten bromsvätskan innehåller ju mer angrips bromssystemet innifrån, rost, ärg, oxid.
Och som ovanstående skriver, när/om bromsvätskan blir riktigt varm så kan vattnet koka...
Har ett svagt minne av att det stod på påfyllningsburkarna att när den väl är öppnad så måste de förbrukas inom en viss tid.
juste skrev:Bromsvätska är hygroskopisk dvs den tar åt sig vatten (vattenånga) från omgivningen. Är den gammal så innehåller den mer vatten. Ju mer vatten bromsvätskan innehåller ju mer angrips bromssystemet innifrån, rost, ärg, oxid.
Och som ovanstående skriver, när/om bromsvätskan blir riktigt varm så kan vattnet koka...
Har ett svagt minne av att det stod på påfyllningsburkarna att när den väl är öppnad så måste de förbrukas inom en viss tid.
När du skriver så får man intrycket att bromsvätskan suger åt sig fukt utifrån.
Eftersom bromssystemet inte är hermetiskt tillslutet kondenserar luftfuktighet i systemet bl.a. beroende på "väder och vind".
Som jag skrev tidigare får inte det kondenserade vattnet flyta fritt utan måste emulgeras in i bromsvätskan.
Tänk på att det inte går att emulgera hur mycket som helst.
När jag var och körde med min mc på bana första gången så blev jag helt utan bakbroms ganska snabbt,bytte då bromsvätska och då funka dom hur bra som helst så man borde nog byta vätska om man vill ha bromsarna i skick.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]