Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bricce
uffe_hudik skrev:
bricce skrev:
qan skrev:Bultarna sitter ju i hjulnavet så du får lov att lossa oket, ta av skivan och sen pressa ur de gamla bultarna. Fast har däckfirman sabbat dom för dig så tycker ju jag att de ska stå för arbetet.
på volvo säger dom att man måste byta navet också....låter ju märkligt

Navet behöver ICKE bytas.. bultarna sitter dit pressad,,, jag har nyss bytt,, har man tur så är det bara klappa till med hammarn på gamla bulten så lossnar den.
Var det svårt jobb att få dit de nya?
av msv
På den V40 -2001 som jag drog av en hjulbult på (vänster bakhjul) passade inte bultarna från skruvat.se som nämnts i den här tråden, de är för stora i den änden som ska sitta i navet. Däremot har volvo bultar för 30 kr styck med artikelnr VO 30681553 som passar. Så här gjorde jag för att byta:
1. Lossa handbromsen som jag la in när jag hissade upp bilen.
2. Lossa bromsoket med två sexkantsskruv "bakifrån".
3. Ta bort bromsoket från bromsskivan. Krävdes ganska mycket våld för att få bort det.
4. Lossa skruven som håller bromsskivan och ta bort bromsskivan.
5. Lossa två sexkantsskruv som håller den taggiga skivan innanför navet.
6. Flytta taggskivan så bulten som ska ur går fri och knacka ur den bakåt.
7. Stoppa i ny bult. Jag hängde på två ringnycklar och tog sen muttern och drog åt tills bulten fastnade. Konan på muttern och en ringnyckel blev förstörd..., men bulten fastnade =)
8. Skruvade tillbaka de två skruvarna som håller fast taggskivan bakom navet.
9. Försökte bända isär bromsbackarna med en skruvmejsel för att kunna få tillbaka oket på skivan. Det var helt omöjligt. Lossade två sexkantsskruv bakifrån i bromsoket (håll emot muttrarna på andra sidan) för att få isär bromsoket och kunna ta bort bromsbeläggen.
10. Fick inte tag på något specialverktyg för att vrida bromskolven samtidigt som den pressas inåt. Gjorde ett hempulat verktyg och vred bromskolven medurs samtidigt som den trycktes in lätt med en tving.
11. Satt tillbaka bromsbeläggen, skruvade ihop bromsoket, återmonterade bromsskiva, bromsok och hjul. Klart!

Var det ett misstag att dra i handbromsen från början? Hade jag sluppit pressa tillbaka bromskolven om jag låtit bli det?
Är det samma bult till framhjulen? Hur går det till att byta bult på framhjulen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Handbromsen spelade ingen roll. Om du har en sorgkant på skivan är det alltid svårt att ta bort och återmontera utan att kunna vrida tillbaka kolven. Verkstyg kostar under hundringen på biltema, välinvesterade pengar.

Fram är ungefär lika men det räcker att ta loss bromsok och skiva så kommer du åt sedan. När jag bytte så petade jag bara in den nya pinnbulten, på med skivan och en fälg, sedan var det ju bara att dra åt den bulten så drog den fast sig själv.

/Martin
av uffe_hudik
juste skrev:Satt den gamla bulten hårt fast?
jag tog bort navet och slog bort gamla gängan med hammare..den KAN sitta hårt,men KAN även sitta löst
Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]