Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#578013
Tjenare! Bilen i sig är då en Volvo v40 2.0t 2003

Är så att min larm/startspärrs diod har slutat blinka, Bilen är inte utrustad med larm men med startspärr.
När jag låser bilen så hörs ett klickande ljud från bilen så allt verkar ju fungera som det ska men dioden är stendöd varken blinkar eller lyser så den inikerar ju inte på något fel. Har kollat alla säkringar och dom verkar hela.
Har också testat att ta lös själva diodhållaren och ge den direkt ström från ett batteri via kontakten och då lyser dioden så dioden i sig och kretskortet m.m.

Så tänkte kolla med er om ni kanske har något tips?

Det jag tänkt kolla är om det skickas ström fram till dioden via kablaget. Men tänkte ta reda på om det finns något relä eller liknande som kan ha hakat upp sig eller liknande. Men verkar ju skumt när det klickar till efter 30 sek när man låst bilen.

Det jag vet som är enda felet i bilen i sig är att blinkers relät kan haka upp sig när det blir kallare ute och resulterar i att blinkers ej funkar. Dock funkar dom när man låser upp bilen. Samt att det kan blinka 1 gång när man slagit på blinkersen och sen funkar inte blinkersen förren bilen i sig är varm åtminstone i kupén. Inte nu extrem värmen men när det börjat bli en sådär 10-15 grader.
Varför jag tror att just det relät hakar upp sig är när det är fuktigt i bilen.

Nu har jag försökt att förklara så tydligt som möjligt och hoppas på ett svar som kan resultera i att felet åtgärdas :)
#578297
Inget svar på frågan din men jag har ägt 2st Fas2 x40 bilar. En 2.0T -01 och nu en T4 -03, och inte i någon av dessa har startspärrsdioden blinkat eller lyst. Har alltid varit stendöd trots att startspärren i sig varit fullt fungerande.
Så jag följer tråden med stort intresse!
#578714
På min V40 -03 har jag haft samma problem. Blinkersen lyste inte heller när jag låste, däremot 2ggr när jag låste upp.
Till slut (efter tips här) kollade jag huvkontakten. Den sitter vid låset i huven och ska tryckas ner när man stänger huven. Jag gjorde en nödlösning och tejpade lite för att den skulle tryckas ner.
Nu blinkar dioden som den ska när man låser
Mvh
Nicklas
#578811
Köpte min v40 förra året i maj och har för mig att den blinkat men slutade. Inget jag la på minnet. Inte allt för lätt heller att komma ihåg om den blinkat så tänkte kolla upp här om den ska. :D Det som står i handboken är iallfall att den ska blinka för att indikera att startspärren är igång samt larm om man har det. Konstant lysande visar att det finns ett problem i bilens larm/startspärrs system.

Min bil såldes med bara startspärr och inget larm.

Därimot som nicklasihult säger har jag inget problem med. Den blinkar som den ska när man låser eller låser upp. Men du har nog larm i din kärra när du har en kontakt under huven vid huvlåset.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]