Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte höra ifall någon har några bra idéer på vad man skulle göra med sin Volvo V40 1.8i (GDI) motor som har för höga avgasvärden?

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3) <---
HC: 016 (100)
LAMBDA: 1,12 (0,96-1,04) <---
1. Högt lambda innebär att det går magert.

Se till att lösa problemet, går den så magert som lambda värdet indikerar så finns föreligger risk för motorskador.

Lambda ska ligga vid 1 tills då motorn går med "open loop" vilket normalt sker vid högre belastning, då ska lambda ligga under 1, kring 0,85 eller fetare.

2. kolla om du har en läcka på avgassystemet någonstans!
För då sugs syre in av undertrycket på tomgång och lurar avgasmätaren att det är för mkt syre i avgaserna, dock har de ju aldrig passerat förbränningen.
Prova att håll för därbak med motorn igång så hör du om det pyser nånstans!

3. Prova byt lambdasound den kanske är kass!
Tack Plantronixs!

Grymt bra svar! Fann idag en springa i avgassystemet på 2x30 mm som jag nu tätat med CRC Exhaust Repair Gum samt drog till med ett CRC Exhaust Repair Bandage ovanför.

Har varmkört bilen lite, men tänkte låta den stå ett tag så det tätar och stelnar riktigt så ska jag dra till bilprovningen på onsdag och se ifall det avhjälpt mitt höga lambda-värde :)
tedjohansson skrev:Tack Plantronixs!

Grymt bra svar! Fann idag en springa i avgassystemet på 2x30 mm som jag nu tätat med CRC Exhaust Repair Gum samt drog till med ett CRC Exhaust Repair Bandage ovanför.

Har varmkört bilen lite, men tänkte låta den stå ett tag så det tätar och stelnar riktigt så ska jag dra till bilprovningen på onsdag och se ifall det avhjälpt mitt höga lambda-värde :)

Lugnt.. Berätta sen bara hur det gick på bilprovningen annars får vi försöka luska ut något annat.

MVH Plantronixs
vanligt är enligt mitsubishi verkstaden att katten sätter igen på GDI motorerna. Vid 15000 är det mera regel än undantag enligt de jag var i kontakt med i liknande fall. Men vi kan ju hoppas så inte är fallet.
På bilen jag höll på med rekomenderade mitsu verkstaden en universal katt då orginalet tydligen är svindyr i förhållande till bilens värde :wink:
Bättre sent än aldrig!

Var på bilbesiktningen och Lambda-värdet löste sig genom tätningen av avgassystemet!
Däremot fick jag för höga HC-värden istället...

Lämnade in bilen till en Mitsubishi-verkstad som tittade på detta och det är som du säger @Nexus att katten kan sätta igen på GDI-motorerna, de plågade upp bilen på 2:ans växel på motorvägen i sisådär 5k rpm ett längre tag för att få upp motortemperaturen så katten började jobba som det är tänkt.

Andra alternativet var ju som sagt att byta katten :wink:

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]