Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoffman
Har precis köpt en s40 och märkte på vägen hem att det var väldigt varmt i bilen, provade ställa reglaget på det kallaste men blåste fortfarande lika varmt ur ventiler. Åt vilket håll jag än vrider alla reglage så håller den en konstant varm temperatur. Ska kanske tillägga att motorn ej kommer upp helt i temp heller, utan stannar på ca 30 % av mätaren..
Jag tänkte direkt på termostat, men den borde väl inte ha att göra med värmen i kupén? Har även kikat bakom panelen snett nedanför handskfacket för att se så att reglagen fungerar, och det verkar dom göra. Kommer även en svag lukt av glykol, dock kunde jag ej se något dropp eller att det var blött...

Uppdatering!
Idag provade jag vrida reglaget samtidigt som jag knackade på behållaren till värmeelementet och då stängdes "något" i den, så nu har jag konstant kyla istället. Finns ritningar på inanmätet på värmepaketet någonstans? Det verkar ju som att något har hoppat ur led inuti behållaren.

Någon med svar?
av KajJacob
shoffman skrev:Har precis köpt en s40 och märkte på vägen hem att det var väldigt varmt i bilen, provade ställa reglaget på det kallaste men blåste fortfarande lika varmt ur ventiler. Åt vilket håll jag än vrider alla reglage så håller den en konstant varm temperatur. Ska kanske tillägga att motorn ej kommer upp helt i temp heller, utan stannar på ca 30 % av mätaren..
Jag tänkte direkt på termostat, men den borde väl inte ha att göra med värmen i kupén? Har även kikat bakom panelen snett nedanför handskfacket för att se så att reglagen fungerar, och det verkar dom göra. Kommer även en svag lukt av glykol, dock kunde jag ej se något dropp eller att det var blött...

Uppdatering!
Idag provade jag vrida reglaget samtidigt som jag knackade på behållaren till värmeelementet och då stängdes "något" i den, så nu har jag konstant kyla istället. Finns ritningar på inanmätet på värmepaketet någonstans? Det verkar ju som att något har hoppat ur led inuti behållaren.

Någon med svar?
Sannolikt värmepanelen. Lät att byta men dyr om du köper den på Volvo. Finns begagnade:

http://korturl.com/vpc899

Var dock noga med att välja rätt modell. Alltså med de knappar som din modell har. Finns många varianter.
av shoffman
Jag har ju öppnat upp så jag har fri sikt till själva behållaren där värmeelementet sitter och luftkanaler går och ser då att "armarna" rör på sej när jag vrider på värmereglaget, så det ser ju ut att fungera så långt iaf. Verkar ju vara i själva behållaren som den felande länken sitter, eller tänker jag fel?

Men om jag nu ändå skulle byta värmepanelen, från vilket håll gör man det enklast?
av shoffman
Styrs alltså spjäll och reglering i värmepaketet elektroniskt och inte direkt via reglage, vajer och vidare in i värmehuset? Jag har för övrigt ingen ac, kanske ska tilläggas
av shoffman
Nu är problemet funnet, dock ej löst.
Inuti värmecellshuset på sjävla klaffen som bestämmer hur mycket luft som ska passera via värmeelementet så har styrpinnen gått av. Själva lösningen på problemet ser jag som att byta ut värmecellshuset då all annan lagning troligen kommer gå sönder på en gång...

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]