Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xlillebror
Hallå har fått problem med bilen.

Det är en s40 t4 -98. Probleme är att den börjar skaka i ratten vid hastigheter mellan 80-100km/h och mellan hastigheterna 100-140km/h slutar ratten skaka men hela bilen börjar istället. Det är både när jag motorbromsar, accelererar, håller jämngas samt om jag frikopplar. Sen kommer det riktigt skumma.. När jag gasar upp över 140km/h slutar den plötsligt skaka samt när jag kör mellan 80-140km/h slutar den ibland skaka för 500 meter eller något sånt.
Har precis bytt k-stag (stabiliserings stag) h-fram. Har balanserat och ovalditets testat hjulen (18 tums fälgar med 35 profil). Känt efter glapp men hitta inget.

Någon som har förslag om vad det kan va?
Värt att göra hjulinställning och se om det hjälper? Hjulen är inte snedslitna det minsta dock.

Alla spekulationer är välkomna.
Tack för svar i förhand. :)
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
Konstigt att däcken inte är i obalans eftersom bara de kan förorsaka såna skakningar i ratten. Tror att axlarna är lite obalans men är osäker.
Lycka till.
av rudarmy
sänkning(hjulinställing gjord redan då? )stabiliserings stag byte.. så skulle iaf jag göra en hjulinställning!
Användarvisningsbild
av DTJ
gaggi77 skrev:Hej
Konstigt att däcken inte är i obalans eftersom bara de kan förorsaka såna skakningar i ratten. Tror att axlarna är lite obalans men är osäker.
Lycka till.
Ja, eller vind (vinda) fälg (fälgar)
Användarvisningsbild
av goransson89
99,9% säker på att du borde åka till en däckfirma och balasera ALLA hjulen en gång till... Är det rätt baldelning på fälgarna? Navcentrum också rätt? Och rätt bultar? Testat med vinterdäcken? (Ändå dags för dom snart.. :( )
Annars är det bara lämna in på hjulinställning, det borde du göra ändå om du inte vill byta däck 2 gånger /sommar ;)
av ricki
Hade du Volvo originalfälgar innan och nu inte? Jag råkade ut för liknande när jag köpte min V40 i december och bilhandlaren satte på nya fälgar på den (inte original). Jag fattade inte alls vad som var fel och inte bilhandlaren heller, tills de tog bort bakdäcken och konstaterade att de satt "styrpinnar" som gör att de bara ska gå att montera originalfälgar på V40 :). Så de slipades helt enkelt bara bort.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]