Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt A
Har just köpt en S40 som gått 12000 mil, och där av o till fläkten lägger av.
Ibland fungerar allt hela resan, ibland ger den upp efter 5 minuter.
Det verkar som om övriga inställningar på EEC-panélen "fastnar" när
detta händer, står temen på 26 grader så händer inget när man ändrar till
"kallt".
Vad tror ni? EEC-panélen eller fläktresistor?
När fläkten har stannat startar den då igen sporadiskt eller måste du stänga av tändningen och sedan starta bilen igen innan fläkten går igång. Det jag vill veta är när fläkten stannar och när den startar, finns det något mönster? Går fläkten på alla hastigheter? På alla temperaturer? På aut? Undersök detta.

Finns inget mönster så tror jag på ECC-styrenheten. Den kan få dåliga lödningar med tiden som man kan bättra på om man vill.

Lättast att kolla och vanligaste felet är transistorn (som du kallar fläktmotståndet). Det kan du själv mäta upp. Sök på forumet på transistor så hittar du info och länkar.
Tack för svar!
Oftast måste jag stänga av o sätta på tändningen igen när väl fläkten har stannat.
Ibland går den en timme, ibland 5 minuter, men när den väl börjat krångla (sänkt hastighet, högsta hastighet...och sedan stopp),
finns ingen återvändo, dvs stänga av tändningen.
Det som talar för centralenheten är väl att även temp-reglaget krånglar av o till, den "fastnar" på full värme eller kyla eller
hur den nu stod inställd når krångelattacken startat.

Resistorn lär ju kosta runt en 500-ing, så det kanske är värdt att byta bara för att kunna friskförklara den.
ECC-panélen kostar 2500 på skroten så den vill man ju inte byta i onödan.
Så här blev det:
Jag gav mig på ECC-panélen, plockade ut den, plockade isär den och studerade lödningarna noga med förstoringsglas.
Jag tror problemet låg i dåliga lödningar av den stora IC-kretsen som sitter mitt på kretskortet och som förmodligen är själva hjärnan i styrmodulen.
Den har 15-20 "ben ut åt alla (4) håll, och varje ben är lött ovanpå kretskortet.
Jag köpte den minsta lödpennan i butiken och satte mig bakom förstoringsglaset och lödde om (värmde upp) alla gamla lödningar på inte bara den centrala IC-kretsen utan även alla andra lödningar (mkt större o enklare att löda).
Och si, enheten fungerar klockrent efter detta!
Tjohoo! 2.500 kr insparade! (minus 100 kr för lödkolven)

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]