Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag och min sambo har en Volvo v40 -99. När vi ska köra transport med den bilen så är den helt värdelös. Stötdämparna går nästan ner i botten och det funkar inte. Vi har kollat upp dämparna och fjädrarna med allt är helt. Hörde rykte på Rejmes bil att V40 stötdämpare är klena i allmänhet. Finns det bättre stötdämpare att köpa med hårdare fjädring? Vill inte sänka bilen med något sportskit, utan de ska vara som orginal i höjd. Några tips?
Det är hårdare fjädrar du skall ha, det är dom som håller bilen uppe, stötdämparna gör precis som dom heter, dämpar stötar.

Jag hade en V40 för länge sedan med nivomat dämpare/fjädrar, det var helt grymt, bilen sjönk inte en millimeter neråt oavsett hur tungt lastad den var.

/MArtin
Jag köpte kompletta bakre fjäderben med nivomat begagnat. Kolla med någon skrot om de kan ha, det blir väldigt dyrt med nytt tror jag då du behöver massa grejjer för att bygga ihop fjöderbenen.

/Martin
Jag läste någonstans att det fanns personer som testat att köpa husvagnsfjädrar på biltema som de slängt på. Detta hade tydligen funkat bra. Kan de vara något? De går fan inte att hitta begagnade nivomat, de kostar väl runt 6000kr annars.
På min v40 T4 -03 har jag volvos orginal dämpare med automatisk nivåreglering. Så sjukt nöjd så det finns inte. Kommer aldrig vilja ha en bil utan det i framtiden. Vet dock inte vad de kostar i inköp. Men bror min blev så sugen så han kollade upp vad de skulle kosta till hans V70 -00 och till den skulle nya kosta 5200kr.
Kanske att svära, men Biltema har ju nån form av gummi du kan peta in i fjädrarna för att undvika de trycks ihop för mycket. Kanske löser ditt problem för under hundra spänn.......

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]