Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av supermania
Min kupéfläkt började gå för fullt förra veckan. Den gick inte att stänga av. Jag bytte transistorn (inhandlades på volvo) då detta verkade vara ett vanligt problem. Fläkten fungerade bra i några dagar men sedan la den av. Nu kan jag köra den manuellt på läge 1-2-3 men ej högre eller på automat, då lägger den av direkt och jag måste stänga av tändningen en stund för att få igång den. Samma sak om jag ändrar temperatur, då lägger den också av.

Är det fel på reglagen eller finns det något överhettningsskydd någonstans som ha ballat ur? Eller är det så att fläkten blir överhettad på riktigt?

Hur ska jag felsöka? Var börjar man?

Bil: V40 -01
av metalHJ
I första hand borde du läsa av felkoder på klimatanläggningen, finns en egen "avdelning" för det i felkodssystemet!
Tror dock att det krävs en Volvo verkstad för den delen av felkoder, då "universal" läsarna inte kan läsa klimatanläggningen. På lokala Volvoverkstaden här hemma har jag kommit undan med 300:- för komplett avläsning av hela systemet, så du borde inte behöva betala någon förmögenhet. Och den kostnaden är rätt rimlig om man ser till all "manuell felsökning" du förhoppningsvis slipper.

Ska bara tillägga ett MEN, styrenheten och kabelanslutningarna på x40 med ACC/ECC kan börja glappa med åren och ge dom symtom du har! För att se om så är fallet kan du prova att slå till rätt kraftigt vid sidan om styrenheten när problemet uppenbarar sig och se om du får någon skillnad på fläktgången. Alternativet är att öppna upp och plocka ut enheten, smörja kontakterna på baksidan med electronic cleanar och rucka på dom så dom verkligen sitter på sin plats. Men om det glappar, borde du få fram någon felkod där det framgår dålig signal/signal saknas till någon komponent!
av mconst01
Hej!

Fick precis samma problem du beskrivit förra veckan på min v40 -04. Gick för fullt i 3-4 dagar sen la den av. Nu känner man en lätt bris bara och oavsett hur man ställer reglagen så händer det inget. Hur gick det för dig? Löste det sig? Vad var problemet? Tacksam för svar.
av supermania
Mitt fel var att först gick fläkten för fullt, då bytte jag transistorn och den fungerade som den skulle i några dagar. Nu kan jag bara köra fläkten i hastigheterna 0-2,5. Kör jag på aut, 3 eller högre så lägger den av och jag måste stänga av tändningen ett tag för att den ska starta igen.

Jag har provat med två andra fläktar men fortfarande samma fel, dock fungerade det bra med en kylfläkt på alla hastigheter samt en lampa som jag kopplade in på fläktkontakten. Jag har inte kollat något mer men nästa steg är nog att mäta strömmen om den är för hög... Om jag hittar en lösning på mitt problem ska jag skriva ut det här.

mconst: När fläkten endast går på en hastighet (går inte att ändra över huvudtaget) så brukar det vara transistorn det är fel på. Det kan du mäta på styrsignalen till fläkten. Kolla om det är samma spänning till fläkten oavsett läge på vredet. Sök också på transistor på forumet och google så kommer du hitta mer info.
av supermania
Då jag tycker att man ska rapportera hur allt löste sig så gör jag nu det :)

Jag fick aldrig tid att fortsätta felsökningen på egen hand utan bokade tid på volvo. Jag berättade att jag hade byt transistorn och provat med två andra fläktar. Jag lämnade in bilen på morgonen och på eftermiddagen ringde volvo och sa att dom hade bytt transistorn och problemet var löst. Tyvärr bröts samtalet eftersom jag hade dålig täckning. Nu blev jag irriterad och stålsatte mig för att bråka för att reklamera transistorn som var trasig och inte behöva betala för monteringskostnad för den nya transistorn. Jag hade endast bokat tid för felsökning!

När jag kom till volvo så innan jag hade hunnit säga något så beklagade dom hela historien och sa att jag inte behövde betala någonting. Det var ju en felaktig komponenet som dom sålt till mig som orsakat allt. Jag blev glatt överraskad. Tre timmar hade dom lagt ner på felsökning och montering.

Nu kan jag varmt rekommendera Bigero i Mockfjärd. Dom skötte det här bra. :-)-) :-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av Silence101
Då kommer "naturligt" ett par´följdfrågor:

Hur mycket kostar transistorn?
Svårt att byta själv?
av supermania
Jag kommer inte ihåg exakt vad den kostade men jag tror att det var 450-500kr för en volvo orginal. Man kan köpa en på skroten för c:a 300 om jag kommer ihåg rätt. Det går dessutom att löda på en ny transistor som man köper på elfa och då blir det billigare.

Den sitter under handskfacket och är lite knölig att komma åt men det tog c:a 30 min tills allt var återmonterat så det tog inte så lång tid. På Volvo tror jag dom monterar bort hela instrumentpanelen men det behövs inte.

Sök på forumet så finns det guider och länkar hur man löder om och var det är monterad.
Användarvisningsbild
av Silence101
Tack för svaret. Jag ska kolla upp det. Har ju fått en S40 i famijen. Blir nog lite skruvande framöver :)

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]