Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LEON71
Hej, jag funderar på att bli Volvoägare.
Är inne på en V40 eller V70..
Har dock hittat en ganska hyfsad S40 som jag även kan tänka mig...

Kan någon bara berätta om denna bils för- och nackdelar.
Motor? Är det Renault motor? Sägs vara sämre än de annars svenska motorerna..
Stämmer det att bilen är byggd i Holland?

Den bilen jag hittat är en Volvo S40 2,0 1997 runt 12.000 mil
(servis inkl kamrem bytt)

Vad finns att säga om denna bil?
Vad bör jag se upp med när det gäller V40/S40 vid ett köp?

ALL INFO som ni bara kan tänkas ge om denna bil vore jag oerhört tacksam över

hälsningar

LEON
av Kojje
S/V40 är byggda i Belgien det är gamla 400-serien som byggdes i holland alla motoralternativ i S/V40 är svenska utan 1.8i som är en mitsubishi motor och den rekomenderas ej växellådorna är från Renualt i alla motoralternativ utan 2.0T och T4 som har samma växellåda som sitter i ex. V70.Finns ibland en del rost att hitta på fas 1 bilar alltså bilar byggda innan 01 då fas 2 kom, rostar på dom vanliga ställerna samt att man skall titta extra runt grillen och inne i tanklocket,men rost är inget problem på en välskött bil även om den är äldre.Tycker själv att ett annat moteralternativ än 2.0T eller T4 inte gör bilen eller ägaren rätt visst finns det fina exemplar av 1.6 1.8 och 2.0 men motorn känns lite klen för bilen och växelådan kan ofta bråka en del.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla rost fram vid grillen, inne vid tanklocket, nederkant på bakluckan, taket ovanför fram och bakruta och bakom dörrarnas gummilister. Du kan även kolla så det inte börjat bubbla vid kaross-skarven under bakljusens blinkers.

/Martin
av Tartryffel
Jag hade precis en sån bil du tänker köpa nästan när den kom, tyckte inte särskilt bra om den. Okej, välutrustad (med den tidens mått) men växellådan var ju riktigt skraltig, den är rätt högvarvig också och 2.0-motorn tycker jag bullrar ganska kraftigt när den börjar närma sig 3000 varv. Jag bytte till en S40 T4 kort efteråt och det var som en helt annan bil, förutom effekten så är växellådan helt överlägsen.
av Tartryffel
Kojje skrev:S/V40 är byggda i Belgien
I min S40 som jag hade så stod det då i alla fall "Built in the Netherlands"
Användarvisningsbild
av MartinS
Tartryffel skrev:
Det stämmer, det är numer som t.ex. V70 byggs i Belgien. S/V40 byggdes i holland.

/Martin
av Kojje
MartinS skrev:
Tartryffel skrev:
Det stämmer, det är numer som t.ex. V70 byggs i Belgien. S/V40 byggdes i holland.

/Martin
Stämmer hade visst snurrat till det lite :oops:

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]