Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adujar
Funderar på att köpa en Volvo v40 2.0 SE 1998 som har gått strax över 13000 mil, priset kommer att hamna på ca 65000 kr hos en Volvohandlare. Priset tycker jag är rimligt men det är en sak med bilen som oroar mig lite. Jag är inte så tekniskt insatt i bilar men när man växelspaken/lådan känns "fladdrig", eller lös på nåt sätt. Samtidigt så går det utan problem att få i växlarna utan att koppla, är detta nånting jag ska vara orolig över eller ska det vara så?
av Tartryffel
adujar skrev:Funderar på att köpa en Volvo v40 2.0 SE 1998 som har gått strax över 13000 mil, priset kommer att hamna på ca 65000 kr hos en Volvohandlare. Priset tycker jag är rimligt men det är en sak med bilen som oroar mig lite. Jag är inte så tekniskt insatt i bilar men när man växelspaken/lådan känns "fladdrig", eller lös på nåt sätt. Samtidigt så går det utan problem att få i växlarna utan att koppla, är detta nånting jag ska vara orolig över eller ska det vara så?
Jag tycker det lät dyrt, utan att veta säkert. Men jag köpte vår V40 T4 98 för en månad sen, den gick på 62000 kr och det var dessutom med skinnklädsel och elstolar + full utrustning i övrigt då.
Växellådan i icketurbobilarna S/V40 är inte särskilt bra, det finns trådar om det på forumet men det är ett känt problem. Det kan t.o.m. knäppa lite om du juckar i sidled på växelspaken i friläge, inget direkt kvalitetsintryck.

Edit: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=8214 en av trådarna

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]