Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drboll
Hej!

Jag behöver lite hjälp i sommarhettan. AC:n har precis lagt av i min V40 årsmodell -98. Bilen hade stått i solen hela dan och när jag startade kom det ingen kallluft. Fläkten går som vanligt och jag tror att kupévärmesensorn funka, för i automatläget så ökar fläktstyrkan när man vrider ner temperaturreglaget till en temperatur som är lägre än kupétemperaturen. Jag får heller ingen indikation på att det skulle vara problem med AC:n (dvs att AC-lampan blinkar i 20 sek).

Det är väldigt sparsmakat i manualen med beskrivning av saker man kan kolla. Någon som har lite idéer?
av unox
JAg vet inte vad lampan indikerar för typer av fel, men det låter som gasen läckt ut
av bsba
Om det hände plötsligt är det säkert en stor läcka och något är förmodligen trasigt.
Har för mig att det sitter nån magnetkoppling som ska slå till den brukar ju höras och motorns varv går ner lite, slår den ofta är gasen slut, slår den inte alls är nåt elektriskt fel.
Om det är en smygläcka så kan det räcka med att fylla på, det funkade för mig på min 850, den har gått i 3 år sen dess. Fast du slipper nog inte undan att åka till en verkstad, de har gasen.
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]